vit hinna runt min rot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *anna
    • March 2009
    • 16

vit hinna runt min rot

Hej, jag startade för några dagar sedan ett 60 l akvarium, och jag la ner en rot som inredning och nu idag hade det bildats en vit hinna runt om roten. Vad är detta? jag tog upp roten och kokade den innan jag la ner den igen, tänkte att det kunde vara nånting farligt.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

Svamp förmodligen. Ingenting farligt, och det försvinner med tiden. Vissa fiskar äter det t.o.m.

Kommentar

• *anna
      • March 2009
      • 16

tack för det snabba svaret.

Kommentar

• *anna
        • March 2009
        • 16

Nu har det börjat komma på min lavasten och på vissa delar av mina växter. Är det fortfarande svamp tro? Eller kan det vara något annat?

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Du bör ta upp roten. Den är troligtvis full av organiskt material (samt organiskt kol) och den vita hinna du ser är troligtvis en bakteriefilm. Ta upp den - byt halva vattnet. Var det en rot från det "vilda"?

MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• smurfmats
            • February 2003
            • 3538

är bakteriefilmen något dåligt? mer än att det ser lite fult ut!
            tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Lasse
              • October 2002
              • 1965

Den förbrukar mycket syre och det kan få ett akvarie att gå åt helsike ganska snabbt. Du kan jämföra med övermatning - det är samma mekanismer.

MVH lasse

Kommentar

• smurfmats
                • February 2003
                • 3538

men har man ett stort ytterfilter till ett 100 l kar? (det är nämligen så att det bildats vitt mögel/film runt mina grenar som är plockade utomhus). Det är ju så j-äkla snyggt så det vore bra om det kan gå ändå..
                tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

Tja - vad säger man om detta....... Färskt trä i ett akvarium kommer hela tiden att släppa oönskade ämnen - lite beroende på trädslag - men samtliga på ett eller annat sätt giftiga. Ämnena kommer ut i och med att man får bakterier som med hjälp av syret i vattnet kommer åt att bryta ner trädstrukturen och även cellulosan. de enda träslag som egentligen går att ha i akvarium (och det är inte alltid det går heller - är mangrove och några andra verkligt "täta" träslag där bakterierna får svårt att arbeta sig in. De träslag (fur, gran, lärk och ek bland annat) som använder gift för att hindra nedbrytning kommer givetvis släppa det direkt i vattnet också. Om man nödvändigtvis skall ha trä i akvarium så är det mangrove och liknande tropiska träslag som gäller - inget annat om du inte vill ha den så j-äkla snygga vita hinnan runt dina fiskar också. Det är klart byter du 100 liter vatten i timmen så kan det nog fungera.....

För övrigt är det möjligtvis ett litet troll som smygit sig in? reggad 2003 och 3223 inlägg

MVH Lasse

Kommentar

• Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

Oj, här tänker man säg inte för ser jag.

Jag antog att du hade köpt din rot på en akvarieaffär, och då en red moore. Jag ber om ursäkt för att jag inte frågade före. Som tur är så verkar ingenting dåligt ha hänt ännu.

jag har haft red moore-rötter ett antal gånger, och varje gång har jag fått ett vitt slem runt dem. Vissa av mina fiskar har ätit upp det. Men aldrig har det gjort någon skada. Om det nu rör sig om rötter du plockat utifrån, så är det en helt annan historia.

Kommentar

• smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

är det jag som blir kallad troll? nej det är jag verkligen inte! har hängt här på forumet sen 2003 tyckte du jag hade lite eller mycket inlägg i förhållande till det?

ah, det är så illa alltså? jag tycker det är svårt att hitta de tunna grenar jag eftersträvar i mina kar bland rötterna i affären. men får väl ta ut grenarna och ge mig ut på jakt bland dyra grenar i affärerna! tack för hjälpen...
                      tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• BCM
                        • March 2009
                        • 35

Ursprungligen postat av Lasse
                        Tja - vad säger man om detta....... Färskt trä i ett akvarium kommer hela tiden att släppa oönskade ämnen - lite beroende på trädslag - men samtliga på ett eller annat sätt giftiga. Ämnena kommer ut i och med att man får bakterier som med hjälp av syret i vattnet kommer åt att bryta ner trädstrukturen och även cellulosan. de enda träslag som egentligen går att ha i akvarium (och det är inte alltid det går heller - är mangrove och några andra verkligt "täta" träslag där bakterierna får svårt att arbeta sig in. De träslag (fur, gran, lärk och ek bland annat) som använder gift för att hindra nedbrytning kommer givetvis släppa det direkt i vattnet också. Om man nödvändigtvis skall ha trä i akvarium så är det mangrove och liknande tropiska träslag som gäller - inget annat om du inte vill ha den så j-äkla snygga vita hinnan runt dina fiskar också. Det är klart byter du 100 liter vatten i timmen så kan det nog fungera.....

För övrigt är det möjligtvis ett litet troll som smygit sig in? reggad 2003 och 3223 inlägg

MVH Lasse
                        Hur är det med sjunk-stockar som legat i fjällsjöar sen dom slutade med flottningen på 30-talet?
                        Uppe i sjöarna i Jämtland där jag brukar spendera somrarna så de ner lusade med gammalt timmer, visserligen gran och furu men är de fortfarande "giftiga" efter så lång tid i vattnet?

Kommentar

• *anna
                          • March 2009
                          • 16

Ursprungligen postat av Lasse
                          Du bör ta upp roten. Den är troligtvis full av organiskt material (samt organiskt kol) och den vita hinna du ser är troligtvis en bakteriefilm. Ta upp den - byt halva vattnet. Var det en rot från det "vilda"?

MVH Lasse
                          Nej, jag köpte roten i en akvariehandel, efter att jag såg hinnan tog jag upp roten och kokade den länge samt "skrubbade" den med en liten tandborste, men efter jag gjort detta kom inte hinnan tillbaka på roten utan efter en dag såg jag den på blad på några växter och lite på min lavasten. Jag har inte köpt fiskar än och jag har inte haft något annat en aqusafe i vattnet. tack för fler svar eller förklaringar.

Kommentar

• *anna
                            • March 2009
                            • 16

Hej, om det är någon som är intreserad så var de vita hinnan små små maskar. eller vad man nu ska kalla det, men dom är borta nu nästan helt och det var inget farligt. mjao

Kommentar

Arbetssätt...