ännu en sandfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irinka
    • February 2009
    • 24

    ännu en sandfråga

    Hej!

    tänkte göra om lite i akvariet... har ett ganska tjockt lager med Rådasand nu (med den ser ju egentligen ut som grus, 2-3mm..) har inte erfarenhet av 'vanlig' finkorning sand (tänkte lägga sån ovanpå, om det går??) hur gör ni ren den?? *en dum fråga*: spolas den inte ur med vatten?? brukar suga rent botten med en hävert???
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Förstår inte riktigt frågan men om du lägger finare sand på grövre kommer den finare att rinna igenom (ned) så småningom. Den grövre kommer upp.
    Ang. första rengöring:
    1. Jag fyllde akvariet,
    2. Fyllde på med sand
    3. Drog en slang in och en slang ut ur akvariet och spolade ca 45 minuter och rörde om i botten då och då.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Arctic
      • March 2009
      • 281

      #3
      jag har lite grövre grus men funderar oxå på att byta till finare sand. men undrar om inte sanden följer med vattnet upp i häverten när man "dammsuger" botten? tror även att det var vad tidigare fråga var

      Kommentar

      • Olfi
        • January 2007
        • 174

        #4
        Det skulle jag också vilja veta, när jag försöker göra rent i det akvarium som jag har fin sand i, sugs inte skiten upp, det är precis som om den är för lätt. Det var annat när jag hade sjösten...

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #5
          Det gäller att ha fingertoppskänsla när man gör rent botten om man har sand.. Dvs tillräckligt nära för att få med skiten, men tillräckligt långt ifrån för att sanden ska ligga kvar. Annars får man väl hälla tillbaks sanden som följer med när man är klar och har hällt av vattnet med skiten så att sanden är "ren" när man häller i den igen.

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Med tillräckling cirkulation verkar många slippa få så mycket skit på botten. Och malysiska sandsnäckor som finfördelar skiten.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Olfi
              • January 2007
              • 174

              #7
              Ursprungligen postat av andersfiskar
              Med tillräckling cirkulation verkar många slippa få så mycket skit på botten. Och malysiska sandsnäckor som finfördelar skiten.
              Hur påverkar cirkulationen det? Möjligtvis att den sprider ut skiten, fast jag vet inte om det är nå bättre...

              Kommentar

              Arbetssätt...