Bakgrund av fogskum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    Bakgrund av fogskum

    Hej!
    Jag tycker att fogskum verkar vara kanon att jobba med vid bakgrundsbygge. Finns det någon som lagt ut bilder på sitt fogskumsbygge? Söker lite inspiration.
    Hur är flytkraften med fogskum kontra cellplast?
    Har experimenterat med några cellplastbyggen men har inte blivit nöjd. Dessutom är jag lite orolig för att den lossnar och flyger upp.

    Ngn som har erfarenhet?
    Jag har sökt efter bilder och info men inte hittat riktigt det jag söker.
    //
    Mvh
    Anders
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Blandade polyuretanskum med blöt sand och vatten och fick ett rätt intressant material med lite tyngd i, dock är flytkraften lika enorm som med cellplast, kom ihåg att vara nogrann och låta den genomhärda färdigt innan du dunkar i den, när lukten försvinner efter omk 2 veckor kan man vara relativt säker på att den härdat klart.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Aha samma flytkraft alltså... Synd. Men det borde ju vara lättare att bygga in filterkammare o grejjer bakom. Visst borde fogskum vara stabilare än cellplast så man kan göra del lite tunnare och på så sätt banta flytkraften? Skulle det funka att spruta den på en åldersbeständig byggplast som får sitta kvar som man sedan siliconar i akvariet? Fäster det tror ni?
      Ingen som har bilder?
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fogskum har ju en stor nackdel i att det expanderar en hel del vilket gör att det är mycket svårt att forma. Då återstår ju fortfarande formningsarbetet på samma sätt som om man hade använt frigolit.
        Nu är det väldigt många år sedan som jag byggde en del bakgrunder med skum, men i alla fall då så innehöll det ämnen som ledde till att det blev stora algproblem i akvariet. Jag var tvungen att hermetiskt täcka hela ytan med betongspackel i flera omgångar för att få bort desssa utsläpp.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Hej Kjell!
          Jo jag har sett dina tidigare inlägg om algproblemen. Men jag är ändå sugen på att testa. Jag kommer att täcka åtminstone en sida med något cementbundet. Funderar på kakelfix. Tanken är att det skall bli ett malawikar så jag är ute efter att kunna på så sätt höja ph:t. Ang. formningsarbetet: Formar alla sina skumbyggen? Eller sprutar ni skummet och använder den bulliga form som blir och spacklar över?
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Jag förstår verkligen inte mångas oro över att en frigolitbakgrund skulle "släppa" o flyta upp?

            Silikon håller utan problem vilken bakgrund somhelst på plats. Min första bakgrund gjordes i dryga decimetertjock frigolit och rubbades inte en mm med silikon som fästmassa.....min nuvarande som är kansk 5 mm men 155 cm lång, sitter som berget den också.

            Vill du ha mer av en "fogskums"-yta på din bakgrund, kan du använda värmepistol på frigolit. Själv föredrar jag den lite kantiga och ojämna ytan som frigoliten ger, därför att det känns lite mer naturlikt på det viset.

            Kommentar

            • andersfiskar
              • March 2007
              • 384

              #7
              Jag är egentligen inte ute efter rundare former utan tycker också bättre om kantigare former. Däremot såg jag en vinst i att kunna bygga in pumpar, filter o grejjer på ett enkelt sätt. Mest ute efter inspiration då jag inte är helt nöjd med mina cellplastbyggen
              //
              Mvh
              Anders

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av andersfiskar
                Jag är egentligen inte ute efter rundare former utan tycker också bättre om kantigare former. Däremot såg jag en vinst i att kunna bygga in pumpar, filter o grejjer på ett enkelt sätt. Mest ute efter inspiration då jag inte är helt nöjd med mina cellplastbyggen
                - Det är ju inga somhelst problem att bygga in pump och doppvärmare i frigolitbakgrunden. I mina båda byggen, valde jag att klistra bakgrunden mot bakglaset och sedan limma på ett litet "fack" som blev en naturlig sten eller klippa. Däri har jag pump o doppvärmare, och insuget dit är en husventil med inbyggt nät i, som jag målat med samma husfixcement som övriga bakgrunden. Inget syns i akvariemiljön, inte ens insuget.

                Kommentar

                • lilleulv
                  • July 2007
                  • 208

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Fogskum har ju en stor nackdel i att det expanderar en hel del vilket gör att det är mycket svårt att forma. Då återstår ju fortfarande formningsarbetet på samma sätt som om man hade använt frigolit.
                  Nu är det väldigt många år sedan som jag byggde en del bakgrunder med skum, men i alla fall då så innehöll det ämnen som ledde till att det blev stora algproblem i akvariet. Jag var tvungen att hermetiskt täcka hela ytan med betongspackel i flera omgångar för att få bort desssa utsläpp.
                  Jaha Kjell - Det med de runda former, tycker jag är en fördel, sådan kan vi ju vara olika. Jag har aldrig haft tllväxt av alger i de akvarier, jag har haft enten med hel bakgrund eller "filter" hjörne av fogskum. Olämpen är den starka uppdrift.
                  Jag kommer till att lägga upp en sida på Projekt - om ett tag - med beskrivning och fotos av bakgrundar av fogmassa - utan frigolit - och av fogskum.
                  Lilleulv
                  Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                  Kommentar

                  • harbard
                    • July 2002
                    • 1085

                    #10
                    Se på denna sida http://www.acquarionline.it/acquari/...id=22&Itemid=1 (från tråden http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=118148) där man blandar många olika tekniker.
                    <<<(^:>*
                    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                    Kommentar

                    • sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

                      #11
                      Skulle precis skiva mitt allra första inlägg om hur jag gjorde med min bakrund.
                      klar för förhandsgranska min långa utläggning, då hänger sig datorn *suck*.

                      Iaf, använd cellplast, skum är svårkontrollerat. Det gjorde jag, 100 mm för att pump och värmare skulle få plats. Fasa cellplasten för att få mer simutrymma för fisken.

                      För att få lite rundare former på cellplasten kan du smälta försiktigt med en värmepistol. Det går ävan att göra lite naturliga urgröpningar om man har känslan .

                      Du kan välja mellan kakelfog och kakelfix. Fogen ger en slät och fin yta, fixet har en ganska grov struktur men känns mer naturtrogen. Fixet, styft blandat, kan du bygga ut formationer om du inte är nöjd med cellplastens form. Men vid spackling bör du blanda fixet/fogen lös, likt filmjölk. Då kan du stryka med en pensel med 3-4timmars mellanrum om ventilationen och temperatuern tilllåter.
                      Men däremot har fixets grovhet mkt kontaktyta för alger.

                      Trots tjockleken på cellplasten så löser mkt akveriasilicon det problemet.
                      Nästa gång så kommer jag nog använda annan typ av cellplast. Den anänds vid formning vid storbyggen. Den är tätare, hårdare och har sämre flytförmåga. Tror att den är lättare att skarva och man kan göra skarpare konturer.

                      Om man lackar med ett 2-komponents golvlack så slipper man utsläpp från cementbaserade matrial. Köpte mitt på Flugger färghandel. Låt det gå igenom alla härdningsprocesser bara, min 7 dygn. EP-V tror jag att det hette. Minimerar även algerna eftersom dem får svårare att växa på en hård, slät och tät yta.

                      Lycka till
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                      Kommentar

                      Arbetssätt...