Rötter? Grenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnoFalk
    • March 2009
    • 19

    Rötter? Grenar?

    Hej!
    Jag funderar på att gå ut i skogen och ta lite grenar från träd. Hur gör man för att få bort bakterier och sånt? Är det några träd som man bör undvika? Kan man ta av barken på grenarna? ( Tycker att det blir snyggast då )

    MvH Ano
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Här finner du mycket matnyttigt: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=95946
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • AnoFalk
      • March 2009
      • 19

      #3
      Okej. Kan man inte ta grenar och sånt som sitter på träden? Är svårt att hitta grenar som ligger på marken och är "döda", som inte är fulla med svamp och liknande saker...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du bör ta grenar och rötter som inte är färska, och det bästa är att kolla i bäckar och liknande. En fördel med detta är att de sjunker utan att behöva dränka dem veckovis, men nackdelen är att det är svårt att veta vad det är för träslag då man bör undvika rötter och grenar från barrträd då de innehåller ämnen som inte är det bästa för ett akvarium. Även färsk ek bör du undvika.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • AnoFalk
          • March 2009
          • 19

          #5
          Okej. Kan man ta av en bit gren och sen låta den ligga och torka eller något?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag skulle nog personligen undvika detta, men om du nu gör det så tänk på allemansrätten först.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • AnoFalk
              • March 2009
              • 19

              #7
              Okej. Varför skulle du inte göra det? Ingen fara. Tjejen har häst och hon gnäller hela tiden på att det är träd i hagen som borde huggas ner

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                För att undvika få in organiskt material i burken som kan multna alldeles för snabbt och på så vis få karet i obalans, att jag sedan är för lat så jag hellre köper mina rötter ska vi inte snacka om.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • AnoFalk
                  • March 2009
                  • 19

                  #9
                  Men det gör inte så att fiskarna dör? Om man sköter det ordentligt.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Sköter du bara det och inte tar in tex färskt barrträ i karet så ska det inte vara någon fara.
                    Är du osäker så är ändå mitt råd att köpa rötterna, det kostar inte så många kronor om du inte ska ha en bautarot.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • AnoFalk
                      • March 2009
                      • 19

                      #11
                      Okej. Tror nog att jag provar

                      Kommentar

                      • Arctic
                        • March 2009
                        • 281

                        #12
                        om det är för färska grenar/rötter, kan man ju alltid torka dom på låg temp i ugnen med öppen ugnslucka

                        Kommentar

                        Arbetssätt...