Tips på bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ursprungligen postat av Kimmy
    Vat har du för lyftkraft i en slimline?? dom jag har haft och sett har inte det iaf.....
    Är det en riktig Slimline så har den ganska bra med lyftkraft, är det något annat märke så är de kanske gjorda av något annat material, men å andra sidan är det då inte Slimline.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      Ursprungligen postat av Kimmy
      Vat har du för lyftkraft i en slimline?? dom jag har haft och sett har inte det iaf.....
      ja inte sjunker dom som stenar direkt.

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        #18
        Jag är helt övertygad om att det går att göra ett mellanting mellan tömma och kläma fast den.

        Töm 1/2 av vattnet tryck ner slimman till botten, se till att bakgrunden sitter fast med hjälp av en tving eller nåt som gör att den trycks mot glaset.

        Limma i överkant på bakgrunden mot glaset och eventuelt en bit ner (gör rent ordentligt utan lösningsmedel el. dylikt)

        Se till att sanden ligger mot bakgunden ordentligt och se även till att det finns något som håller den på plats under torkning.

        Det funkar, det är jag övertygad om, och jag vet att en annan person från en akvariumbutik gjorde samma sak med gott resultat (om det inte var ett säljarknep

        Men det kommer jag att satsa på då jag inte vill tömma karet.

        jesper
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • Marisch
          • June 2006
          • 370

          #19
          Ursprungligen postat av Sumpan
          Jag är helt övertygad om att det går att göra ett mellanting mellan tömma och kläma fast den.

          Töm 1/2 av vattnet tryck ner slimman till botten, se till att bakgrunden sitter fast med hjälp av en tving eller nåt som gör att den trycks mot glaset.

          Limma i överkant på bakgrunden mot glaset och eventuelt en bit ner (gör rent ordentligt utan lösningsmedel el. dylikt)

          Se till att sanden ligger mot bakgunden ordentligt och se även till att det finns något som håller den på plats under torkning.

          Det funkar, det är jag övertygad om, och jag vet att en annan person från en akvariumbutik gjorde samma sak med gott resultat (om det inte var ett säljarknep

          Men det kommer jag att satsa på då jag inte vill tömma karet.

          jesper

          Det skulle inte jag våga. Tänk om det kommer lösningsmedel i vattnet.
          720 liter160 liter102 liter54 liter

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Marisch
            Det skulle inte jag våga. Tänk om det kommer lösningsmedel i vattnet.
            Silikon innehåller inte något annat lösningsmedel än ättika, och det är inte speciellt giftigt om man jämför med andra medel.

            Fast jag tror resultatet blir betydligt bättre om man faktiskt tömmer akvariet och limmar slimline-bakgrunden ordentligt.

            En murarblaja eller annan plastbalja (Flaj från ikea kanske)från bygghandeln kan vara en tillfällig lösning att ha fiskarna i tills du limmat bakgrunden.

            Jag tror nog att det räcker med ett till två dygns torktid innan man fyller akvariet igen.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Om det visar sig att bakgrunden ändå får för sig att flyta upp och kanske något går sönder. Är det bara att skicka räkningen till den/dom som tipsar om att bara trycka fast eller limma en bit av bakgrunden går kanonbra?
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #22
                "gubben" min sågade till bräder med barken kvar på å dom satte vi sen på baksidan av akvariet som är 250 lit å blev rätt snyggt faktiskt,det är ju ojämt å skrovligt så det blir ju som lite djup i,gratis om man nu har skog vill säga
                MammaMia

                Kommentar

                • Marisch
                  • June 2006
                  • 370

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Silikon innehåller inte något annat lösningsmedel än ättika, och det är inte speciellt giftigt om man jämför med andra medel.

                  Fast jag tror resultatet blir betydligt bättre om man faktiskt tömmer akvariet och limmar slimline-bakgrunden ordentligt.

                  En murarblaja eller annan plastbalja (Flaj från ikea kanske)från bygghandeln kan vara en tillfällig lösning att ha fiskarna i tills du limmat bakgrunden.

                  Jag tror nog att det räcker med ett till två dygns torktid innan man fyller akvariet igen.
                  Aha, men då så.
                  720 liter160 liter102 liter54 liter

                  Kommentar

                  • Sumpan
                    • December 2008
                    • 238

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Silikon innehåller inte något annat lösningsmedel än ättika, och det är inte speciellt giftigt om man jämför med andra medel.

                    Fast jag tror resultatet blir betydligt bättre om man faktiskt tömmer akvariet och limmar slimline-bakgrunden ordentligt.

                    En murarblaja eller annan plastbalja (Flaj från ikea kanske)från bygghandeln kan vara en tillfällig lösning att ha fiskarna i tills du limmat bakgrunden.

                    Jag tror nog att det räcker med ett till två dygns torktid innan man fyller akvariet igen.
                    Och fiskarna klarar att ligga där 2-3 dagar? byter jag vatten då eller kör jag med mitt filter från akvariumet? Ska jag spara det gamla vattnet?

                    Jesper
                    200L Asien
                    56L
                    27L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...