Cementen smulas sönder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeam
    • March 2009
    • 7

    Cementen smulas sönder

    Håller på att göra en bakgrund i frigolit och har smetat på cement (murbruk). Problemet är helt enkelt att det bara smulas sönder, har gått snart 12 timmar sedan jag täckte frigolitplattorna med ett tunt lager och bara man drar fingret på den så faller det loss och blir till pulver. Har provat blanda tjockare och lösare, med sand och utan och lagt detta på andra frigolitbitar för att prova och det verkar bli samma resultat även där. Trycker man rakt på känns det ganska hårt men det är väldigt svagt om man drar lite lätt, provade att blötlägga ett hörn och då rann allt bara bort.

    Är det fel proportioner vatten/cement trots allt? För lite omblandat? Fel sorts cement? Det står Murbruk på påsen som jag hade hemma, bör vara denna http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0112.aspx och enligt innehållsförteckningen ska det vara Portlandcement = vanligt cement(?) men murbruk innebär väl även att det är färdigblandat med sand/kalk?
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    #2
    Murbruk - det var det värsta jag har hört. Du skall inte heller ha cement, men FOG till Klinkfogar bredde gärna 10-12 mm och bäst med vit, som inte innehåller t.ex. flygaske.
    Lägg en vanlig hushållsfolie på din frigolitform, och ett lager av 1- 2 cm gott blandat fogbruk över. Når den är tör, så löfter du bara av den från formen. Sen kan du sätta den direkt ned i akvariet.
    Lilleulv
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

    Kommentar

    • Azeam
      • March 2009
      • 7

      #3
      Vad gör murbruk till ett så dåligt val? Dvs. vad är den stora skillnaden mellan det och cement? Har tidigare läst dina inlägg om plastfolie och det verkar ju riktigt smidigt och bra men problemet är att jag har en del platåer som sticker ut och jag har svårt att tänka mig att det går att täcka dessa med plastfolie på ett bra sätt.

      Som det ser ut nu så verkar det i det närmaste omöjligt att få bort allt murbruk på ett bra sätt och jag känner verkligen inte för att börja om med att forma frigolit (ja, jag kallar det så...) osv. så det lutar åt att gå till djuraffären och köpa en färdig bakgrund

      Kommentar

      • Agnez
        • February 2007
        • 337

        #4
        Säkert har du redan tittat här...om inte...kanske detta gör dig klokare.
        Agnez

        Kommentar

        • Azeam
          • March 2009
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Agnez
          Säkert har du redan tittat här...om inte...kanske detta gör dig klokare.
          http://www.zoopet.com/index.php?opti...283&Itemid=206

          Jo, den har jag sett, och många andra projekt. Men det besvarar ju inte direkt frågan om varför cementen inte blir hård för det tycker jag ju att den ska bli...

          Hur som helst så gav jag då upp och köpte en liten "billig" Back-to-Nature, har skurit och silikonat fast den, lite väl hastigt och stressigt, innan jag var tvungen att fara till jobbet. Ska snart hem och se hur det hela egentligen blev.

          Kommentar

          • JothaR
            • August 2008
            • 115

            #6
            Tror annars att du hade vunnit på att tvätta av cementen och istället använda t.ex. Casco Husfix, det är det som jag har använt på alla mina bakgrunder och det nyper fast som tusan på cellplasten!
            ------------------------------------
            JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

            Kommentar

            • Kimmy
              • February 2009
              • 40

              #7
              Azeam bra framtid sitta på jobbet och vara här på zoopet =)
              Mina Akvarie. 60L
              Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

              RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

              Kommentar

              • lilleulv
                • July 2007
                • 208

                #8
                Murbruk är till störste delen sand med inblandet cement. Det dur ganska simpelt inte.
                Så hellere rent, vit cement. Varför kan du inte täcka med folien? Du kan lägga så många lag du vill, innan du former med fogbruket. Du skall vara uppmärksom på, att cement eller fogbruk höjer din PH. Mina bakgrundsdelar har jag bara i min Malawibalje, annars är det fogskum som gäller.
                Lilleulv
                Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                Kommentar

                • Azeam
                  • March 2009
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kimmy
                  Azeam bra framtid sitta på jobbet och vara här på zoopet =)
                  Jo, inte händer det ofta men jag fick faktiskt en liten stund till övers sent på kvällen, då gäller det att passa på

                  lilleulv: Men använder man cement brukar man ju blanda sand i det, borde väl bli samma sak i slutändan? Nog kanske det skulle gå att täcka med folie, gjorde aldrig något riktigt försök men det känns svårt att forma runt utstickande platåer/hyllor av diverse form, men det är klart, gör man ett litet lapptäcke av foliebitar borde det väl fungera. Kommer att ha en Cynops Pyrrhogaster (japansk eldbukssalamander) i akvaterrariet och de ska så vitt jag vet inte vara alltför känsliga för PH-värdet.

                  Nästa gång blir det dock något annat material, husfix ska ju enligt många fungera bra också och foliemetoden verkar helt klart värd ett försök. Och fler gånger blir det säkert för det är ju riktigt roligt att forma och skapa med frigolit. Den här gången gav jag dock som sagt upp, dels för att jag ville få det klart så snart som möjligt och dels för att jag var en aning irriterad. Sedan känns det lite dumt att betala mer, även om det nu inte handlar om stora summor (betalade 200kr för BTN-bakgrunden, vi pratar litet akvarium nu...), för att köpa material till en egen bakgrund istället för att köpa en färdig som ser bra ut. Hade å andra sidan varit roligare med en egenhändigt gjord och det är ju enda sättet att få det precis som man vill ha det.

                  Nåväl, nu blev det som det blev. Har satt igång akvaterrariet ikväll, ska låta det stå någon dag innan hyresgästen får flytta in. Lägger upp en bild när jag kommer hem igen (nej, inte på jobbet den här gången ), finns lite kvar att göra men det börjar se rätt ok ut.

                  Kommentar

                  • lilleulv
                    • July 2007
                    • 208

                    #10
                    Hej - blandar du ren cement med lite sand får du beton. Det bästa är som jag har skrivit FOG bruk.
                    Lilleulv
                    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...