Äkta mangrove?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nune
    • February 2009
    • 32

    Äkta mangrove?

    Hej

    Hur ser man att det är en äkta mangrove? Läste att det inte skulle gå att få fatt i därav är jag lite nyfiken.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Tror att det var daniel_i_malmö som hade lite mangrovefrö från det gamla landet i söder som han drivit upp och vid ett tillfälle haft till försäljning, hör av dig till honom och se om det tittat fram nya.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är nog Mangroverötter Nune frågar efter.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nune
        • February 2009
        • 32

        #4
        Ja jag är mest nyfiken på hur man känner igen rötterna. Jag va hos en välsorterad akvariebutik häromdagen som sa dom hade mangroverötter. Sen läser jag att det inte ska gå att få fatt i. Att djuraffärer skriver fel är en sak men en akvariebutik borde ha bättre koll?

        Kommentar

        • Myzan___
          • January 2009
          • 156

          #5
          ang. att köpa mangrove rötter


          // Myzan___

          frågar man inget får man heller inget veta

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eftersom detta med rötter är en riktig djungel, så är det nog inte lätt att veta vilka som är Mangrove och inte.
            Om jag inte är helt ute och cyklar har jag ett par sådana rötter hemma, och de är nästan kolsvarta, skittunga och hyffsat hårda. Men som sagt, det kan vara något annat med men de är ganska några år nu så möjligheten finns....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Det är som tur är knappast några äkta mangroverötter som säljs i butikerna, enligt vad jag hört. Bäst ur miljösynpunkt är naturligtivis att plocka sina rötter i närmiljön. Malmö Akvarieförening gör varje år en liten utflykt där vi plockar rötter som blivit över vid ett lokalt torvbrott.

              De mangrovefrön jag köpt kommer från en plantskola på Hawaii.

              Alla som varit vid tropiska kuster vet att det knappast är frön det är brist på, de ligger i drivor längs stränderna. Problemet är att man för att göra plats för räkodlingar skövlar de uppvuxna mangroveträden i stor omfattning. När mangroveträden försvinner börjar kusten erodera och snart går det inte ens att återplantera mangroveträd ens om man skulle vilja. Det är fördjävligt, och alla som äter tigerräkor och liknande jätteräkor i sin thaimat eller sushi har en skuld. Jag slutade äta tigerräkor för ca tio år sedan. Jag tycker alla borde göra likadant.

              På senare tid har det kommit miljömärkta räkor som ska vara OK att äta ur denna synpunkt.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              Arbetssätt...