rötter till malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    rötter till malawiciklider

    hej jag undrar om det går att ha 6 st rötter i ett Malawi/Tanganyika kar
    fiskarna är golden och frontosor
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jodå, visst går det. Men rötter har en pH-sänkande effekt, vilket inte är så bra i ett Malawi/Tanganyikaakvarium, så du får försöka kontra det genom att antingen blanda bikarbonat i vattnet eller lägga i kalkstensrösen.
    Sedan färgar ofta rötter vattnet också - framförallt mopanirötter. De rötter som nog färgar av sig minst är red moore-rötter.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Malawi1
      • February 2009
      • 583

      #3
      jag har hört någonstans att fiskarna kan få en sjukdom om man har rötter stämmer det
      375 liter malawi / tanganyika.

      96 liter SA

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Malawi1
        jag har hört någonstans att fiskarna kan få en sjukdom om man har rötter stämmer det
        Nej, inte av rötterna i sig utan av den pH-sänkning som kan bli av rötterna som Jens A skriver.
        Hur mycket rötterna sänker pH (och även färgar vattnet) beror på vilka sorts rötter det är, hur stora dom är, hur stort akvariet är, hur mycket vatten man byter.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Malawi1
          • February 2009
          • 583

          #5
          akvariet är på 375 liter. rötterna är ca 15-30 cm långa vet inte vad dom heter. byter ca 60-100 liter
          375 liter malawi / tanganyika.

          96 liter SA

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #6
            hur ofta byter du 60-100L vatten? Du "måste" nog nästan tillsätta något vatten preparat som höjer ph:t om du ska ha så mycket rötter i så lite vatten.
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            Arbetssätt...