Behöver lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Figge_stunter
    • March 2009
    • 32

    Behöver lite hjälp

    Hej, är ny här på forumet och även på akvarium. Köpte ett 105 liters akvarium begagnat för några dagar sedan, så behöver lite hjälp med vilka fiskar som är bra att börja med och hur en luftdriven dekoration fungerar? Hur får man den att bubbla osv..?
    Men tar gärna emot andra tips och råd som är bra att veta som nybörjare.

    Tack på förhand!
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    #2
    börja med 10 st neontetror dom är ganska fina
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA

    Kommentar

    • Myzan___
      • January 2009
      • 156

      #3
      hihi man behöver en luftpump, en fyrkantig liten sak med sladd som går in i väggen och brummar=) sen behöver man en slang som passar luftpumpens "uttag" finns på (akvariebutiker), sen sätter man ena änden av slangen i luftpumpen och den andra änden i leksaken, ner me leksaken i akvariet å in me sladden i väggen å vipps så har du en ström av fina bubblor =) håller med föregående talare ang neontetrorna, de ä riktigt fina å lättskötta även ev en mal, rekomenderar då vanlig ancistrus =) lycka till !
      // Myzan___

      frågar man inget får man heller inget veta

      Kommentar

      • Figge_stunter
        • March 2009
        • 32

        #4
        okej tack försvaren, men när jag söker här på forumet på neontetror så kommer det bara upp skalar... och dom skulle visst ha mycket större akvarium!? men tyckte iofs om skalar väldigt mycket, tror ni att dom funkar i akvariumet ändå?
        Vill även ha det som ett sälskaps akvarium (om jag fattat det rätt?) så att man kan blanda några olika fisksorter... gärna färggranna lite större - max 10 cm-

        Förlåt om jag är "krävande" :P

        Kommentar

        • Emma_VBG
          • January 2009
          • 24

          #5
          Hej och välkommen!

          Jag är också nybörjare, startade mitt första akvarium (102 l) för en månad sedan. Som hjälp för att välja fiskar har jag använt mig av Zoopets artbeskrivningar och klickat mig vidare om jag hittat ett släkte jag gillat. Där finns en massa beskrivningar och bilder som gör det enkelt att välja rätt fisk. Du kan filtrera din sökning där också så att du får se fiskar som trivs vid din akvarielängd mm.

          Vad jag har förstått blir scalarer för stora för ett akvarium på 105 l, och dessutom är de ganska duktiga på att äta upp andra invånare i vatten (t ex neontetror).

          För övrigt rekommenderar jag dig att skaffa en bra bok om akvarieskötsel. Informationen man får på Internet är ofta bra och rätt, men långt ifrån alltid. Du kan säkert hitta någon billig på någon begagnatsajt!

          Lycka till!

          Emma

          Kommentar

          • Myzan___
            • January 2009
            • 156

            #6
            det hela beror ju på om du vill att fiskarna ska föröka sej eller inte. har hft neontetror sen ja va 14 (21 nu) och jag har inte fått ett enda yngel eller sett skymten av några ägg. men några andra fiskar som är fina och dessutom förökar sej är ju guppy, de har ju dessutom många fina färger =) neontetror eller guppy är väl de "enklare" nybörjar fiskarna=)
            lycka till med ditt val är säker på att du gör rätt hur du än väljer,
            dessutom kan man ju blanda guppy å neontetror de ä ju snyggt =)
            // Myzan___

            frågar man inget får man heller inget veta

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ursprungligen postat av Figge_stunter
              okej tack försvaren, men när jag söker här på [zoopet] på neontetror så kommer det bara upp skalar
              Sök på neontetra istället...

              Kommentar

              • ankan94
                • February 2009
                • 199

                #8
                Någon fin dvärggurami skulle oxå fungera bra.

                Kommentar

                • Figge_stunter
                  • March 2009
                  • 32

                  #9
                  Okej okej, Men bestämde mig för att börja med zebratetror... vad tror ni skulle passa till dom?

                  Kommentar

                  • ibis
                    • December 2008
                    • 223

                    #10
                    Ursprungligen postat av Figge_stunter
                    Okej okej, Men bestämde mig för att börja med zebratetror... vad tror ni skulle passa till dom?
                    Zebratetror, har jag aldrig hört talas om?!
                    54 liter WTF

                    Kommentar

                    • Figge_stunter
                      • March 2009
                      • 32

                      #11
                      Okej okej, fixade en liten bild på en:
                      Hoppas någon vet vilken fisk det är? :P

                      Kommentar

                      • Marisch
                        • June 2006
                        • 370

                        #12
                        Ursprungligen postat av Figge_stunter
                        Okej okej, fixade en liten bild på en:
                        Hoppas någon vet vilken fisk det är? :P
                        En zebrafisk. Ingen tetra.

                        Läs här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51&SOK=1
                        720 liter160 liter102 liter54 liter

                        Kommentar

                        • ibis
                          • December 2008
                          • 223

                          #13
                          ok. Jag har också sebrafiskar. Men vill varna dig lite. Dom kan vara "stirriga och ettriga" , dom biter på mina andra fiskar. Därför ska jag sälja dom.
                          54 liter WTF

                          Kommentar

                          • Figge_stunter
                            • March 2009
                            • 32

                            #14
                            okej okej, ja jag har märkt att dom är ganska stirriga och biter lite i fenan på dom andra zebrafiskarna... men får se hur jag gör? Men iaf tack för svaren

                            Kommentar

                            Arbetssätt...