Jag får inte till det med sanden!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    Jag får inte till det med sanden!!

    Hej!
    Jag bytte till biltemas sand i julas. Trots att ha matat lite bara tredje dag så ligger det bajs på sanden hela tiden. Försökt att suga upp skiten med petflaskametoden men jag får inte till det- sanden hänger med .
    Nu har jag fått mycket alger. Tänkt att sätta i växter trots att det är malawi, men de lär väl äta upp allt ...å då blir det ännu mer bajs.
    Hur fixar jag balansen igen??
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    har du filtrering som motsvarar kar-storlek samt fiskbelastning?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Släng i ett gäng malaysiska sandsnäckor... de kommer "vända ner" (äta upp) skiten och lufta sanden.. Jag har biltemas sand kombinerat med dessa snäckor, det är sällan jag ser nån skit på botten och växterna har aldrig varit så fina sen jag skaffade snäckorna

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Sandsnäckor är bra men rätt drag i pumpen är minst lika viktigt, för ett malawi kar behövs väl absolut minst 10X akvarievolymen i cirkulation och har du den genomströmmningen borde skiten fastna i filtret och inte lägga sig så mycket på sanden, annars kanske det kan va läge att se över riktningen på pumpens utblås om styrkan är tillräcklig, och sen skaffa sandsnäckorna för att ta hand om det sista lilla som kan lägga sig.

        Kommentar

        • smikeb
          • April 2007
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av sessan 401
          Hej!
          Jag bytte till biltemas sand i julas. Trots att ha matat lite bara tredje dag så ligger det bajs på sanden hela tiden. Försökt att suga upp skiten med petflaskametoden men jag får inte till det- sanden hänger med .
          Nu har jag fått mycket alger. Tänkt att sätta i växter trots att det är malawi, men de lär väl äta upp allt ...å då blir det ännu mer bajs.
          Hur fixar jag balansen igen??
          det låter som att du har för dålig filtrering i karet.
          www.oscarciklid.egetforum.se

          Kommentar

          • sessan 401
            • January 2008
            • 144

            #6
            Jag använder ett fluval 3+ och ett nytt "power clean 380" till ett 250liters. Det skulle räcka sa min handlare. Jag har ett 30 tals malawisar i karet i olika stolekar, de förökar sig snabbt. Men snackar vi om ett nytt ytterfilter nu. Det känns för litet för att använda ett ytterfilter!! Eller?

            Kommentar

            • sessan 401
              • January 2008
              • 144

              #7
              Ursprungligen postat av saltbiff
              Släng i ett gäng malaysiska sandsnäckor... de kommer "vända ner" (äta upp) skiten och lufta sanden.. Jag har biltemas sand kombinerat med dessa snäckor, det är sällan jag ser nån skit på botten och växterna har aldrig varit så fina sen jag skaffade snäckorna

              har inte kollat i artregistret men har du snäckorna med malawisar?

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av sessan 401
                har inte kollat i artregistret men har du snäckorna med malawisar?
                borde väl inte va några problem med snäckor som gömmer sig under sanden hela dagarna?
                fast det är nog bra att kasta i ganska många direkt för några blir säkert mat.
                dina pumpar verkar ganska lagom men det kan va en fråga om riktning av utblåsen för skiten borde bara samlas i hörn eller vid stenar, exprimentera lite med riktning på utblås och placering av pumparna (särskilt den stora) så kanske du kan avhjälpa problemet så

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av sessan 401
                  har inte kollat i artregistret men har du snäckorna med malawisar?
                  Tar du en tur förbi skara kan du få så många sandsnäckor du orkar fiska upp ur mina kar

                  Kommentar

                  • sessan 401
                    • January 2008
                    • 144

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fuzzop
                    Tar du en tur förbi skara kan du få så många sandsnäckor du orkar fiska upp ur mina kar

                    haha tack så mycket men är kanske inte är för tillfället i närheten

                    Kommentar

                    • smikeb
                      • April 2007
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av sessan 401
                      Jag använder ett fluval 3+ och ett nytt "power clean 380" till ett 250liters. Det skulle räcka sa min handlare. Jag har ett 30 tals malawisar i karet i olika stolekar, de förökar sig snabbt. Men snackar vi om ett nytt ytterfilter nu. Det känns för litet för att använda ett ytterfilter!! Eller?
                      30 malawiciklider låter lite mycket (beror naturligtvis på storlek).
                      fördelen med sand är att smutsen lägger sig på sanden så det är lätt att suga upp.
                      jag använder själv power clean 380 i ett 250 liters kar men jag använder mej utav filterkammare.
                      fluval 3 är lite "klen".
                      problemet med innerfilter är att de ofta har liten filtermassa så de sätts igen snabbt.
                      www.oscarciklid.egetforum.se

                      Kommentar

                      • sessan 401
                        • January 2008
                        • 144

                        #12
                        Ursprungligen postat av smikeb
                        30 malawiciklider låter lite mycket (beror naturligtvis på storlek).
                        fördelen med sand är att smutsen lägger sig på sanden så det är lätt att suga upp.
                        jag använder själv power clean 380 i ett 250 liters kar men jag använder mej utav filterkammare.
                        fluval 3 är lite "klen".
                        problemet med innerfilter är att de ofta har liten filtermassa så de sätts igen snabbt.
                        Ja, jag har mycket fisk i och tror att det är största delen av problemet. Filtermassan i power clean 380 har jag bytt ut till en porösare filter i det övre facket. Nu slutar den inte lika tvärt som den gjorde innan.
                        Vad menar du med filterkammare?, är det en sån som göms i bakrunden?
                        Jag är tyvärr kass på att suga upp skiten även om den ligger på sanden. Jag får upp all sand i stället. suck Hur gör man?

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av sessan 401
                          Ja, jag har mycket fisk i och tror att det är största delen av problemet. Filtermassan i power clean 380 har jag bytt ut till en porösare filter i det övre facket. Nu slutar den inte lika tvärt som den gjorde innan.
                          Vad menar du med filterkammare?, är det en sån som göms i bakrunden?
                          Jag är tyvärr kass på att suga upp skiten även om den ligger på sanden. Jag får upp all sand i stället. suck Hur gör man?
                          hur mycket filtermaterial du har spelar ju ingen roll om inte skiten blåser runt nog att hamna där i, dvs om det inte beror på att pumparna är för igensatta större delen av tiden och inte orkar suga igenom all skit.
                          för att inte suga upp så mycket sand är det bra om du vickar på slamsugen lite precis ovanför så du rör upp skiten i vattnet, eller sänka suget på slamsugen med nån ventil eller kanske bara en smalare slang så den inte har så lätt att dra upp sand, fast då tar rengöringen längre tid istället så....

                          Kommentar

                          • smikeb
                            • April 2007
                            • 107

                            #14
                            filterkammare: http://www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml
                            www.oscarciklid.egetforum.se

                            Kommentar

                            • sessan 401
                              • January 2008
                              • 144

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fuzzop
                              hur mycket filtermaterial du har spelar ju ingen roll om inte skiten blåser runt nog att hamna där i, dvs om det inte beror på att pumparna är för igensatta större delen av tiden och inte orkar suga igenom all skit.
                              för att inte suga upp så mycket sand är det bra om du vickar på slamsugen lite precis ovanför så du rör upp skiten i vattnet, eller sänka suget på slamsugen med nån ventil eller kanske bara en smalare slang så den inte har så lätt att dra upp sand, fast då tar rengöringen längre tid istället så....

                              Jag kan tänka mig att ta längre tid vid rengöring men det är balansen som är viktigast, då slipper jag ju allt extra arbete.
                              Jag har ändrat utblåsen på båda pumparna. Båda blåser ut kraftigt men det finns inte en chans att det är såpass starka att plocka med sig skiten från botten.
                              Jag skall testa med en ventil när jag handsuger.
                              Om du har tid, lust och ork hade det varit intressant att se hur ditt akvarium blev med filterkammaren. Kanske kan bli ett nästa projekt. Tack för all hjälp! Mvh sessan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...