Sand eller sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barabom
    • July 2008
    • 30

    Sand eller sten

    Jag har haft en liten olycka med mitt akvarim då det blev en stor spricka och mycket ran ut över golvet. då tängte jag att kolla lite innan det nya akvariumer kommer in

    det jag undrar vad som är fördelarna med båda olika sakerna, det som jag har märkt som fördelar och underdelar är:

    Biltemas blästersand: mina växter verkar tycka mer om sanden också fiskarna .
    det dåliga är att det blir alger under sanden som man måste röra upp hela tiden. det åker hela tiden upp fiskbajs osv när fiskarna åkerförbi. det är svårt att rengöra då man inte kan sticka sen slam sugaren i sanden utal att det åker med sand

    Vanlig engelsk sjösten: Det är mycket enklare att städa och att rengöra och att forma som man vill ha det.
    jag vet inget dåligt med stenar som jag har märkt men jag har inte haft stenar så mycket i mina akvarium.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    själv gillar jag sanden av dom anledningarna du nämner, däremot att du får skit som ligger på ytan kan lösas med en bättre pump, vid kraftigare cirkulation tas skiten hand om av filtret och du slipper slamsuga helt och hållet, sen kan det va bra att ha malaysiska sandsnäckor som vänder runt sanden för att slippa alla bekymmer helt

    Kommentar

    • Klematis
      • March 2008
      • 60

      #3
      Blir inte blästersanden helt kompakt?
      klematis

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Klematis
        Blir inte blästersanden helt kompakt?
        finns olika grovlek och den allra finaste blir nog lite kompakt men kör man på grövsta blästersanden är det inget problem

        Kommentar

        Arbetssätt...