Hur tunga saker kan man ha i akvariumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klematis
    • March 2008
    • 60

    Hur tunga saker kan man ha i akvariumet?

    Jag tycker det är konstigt att det håller, akvariumet alltså. Massor av sand, stenar mm. Någon som vet hur man beräknar vad man kan ha i ett akvarium, typ i kg.
    klematis
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #2
    Ursprungligen postat av Klematis
    Jag tycker det är konstigt att det håller, akvariumet alltså. Massor av sand, stenar mm. Någon som vet hur man beräknar vad man kan ha i ett akvarium, typ i kg.
    De beror ju helt å hållet på hur tjockbottenglaset är också

    köper man lite större kar om de inte är standard kan man ju ha de som tillval... i botten på mitt kar är de 12-14mm glas å de orkar rätt mycke så länge man inte belastar allt på en 1kvadratcentimeter..

    Kommentar

    • Klematis
      • March 2008
      • 60

      #3
      Mitt bottenglas är 12 mm och 5 mm i sidorna, 180l helglasat. Jag funderar på att bygga några större grottor med riktig sten. Jag gillar inte de konstgjorda. Men jag har funderat just på grund av vikten.
      klematis

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Står de på en hel botten med lite frigolit osv så kan du ju lägga hur mycket som helst.
        Men jag antar att du har den i ett aluminiumställ?

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #5
          Juwels kar ska man tydligen kunna fylla helt med sten och dom ska hålla.
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • Klematis
            • March 2008
            • 60

            #6
            Jag har ett aluminiumställ med frigolit 2,5 mm under hela akvariumet. Jag har ganska lite sand, ska ev lägga i mer + ev lite större stenar.
            klematis

            Kommentar

            • Deje-Nicke
              • January 2006
              • 344

              #7
              Har nog närmare 100kg sten i mitt 720L ramakvarie med aluminiumställning
              220L 375L 450L 720L

              Kommentar

              • Klematis
                • March 2008
                • 60

                #8
                Det är faktiskt otroligt vad starkt glas och cilikon är.
                Eftersom jag har frigolit under borde det ju fördela trycket bra också. Det blir nog en stor grotta till!
                klematis

                Kommentar

                Arbetssätt...