Nackdelar med vitt grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Nackdelar med vitt grus?

    Min nya bakgrund blev väldigt mörk, på gränsen till svart.

    Nu tycker jag att mitt gamla grus (svart), som jag då tänkte ha även i detta nya projektbygge, blir för mycket mörker totalt.

    Finns det några nackdelar med vitt grus? En mörk bakgrund med vitt grus skulle se väldigt snyggt ut, tycker jag.
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #2
    Såg på något forum att vissa använder kattsand (!) med bra resultat.

    Är det någon som har erfarenhet av det? (finns ju vit sådan, har jag sett)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av perfetto
      Min nya bakgrund blev väldigt mörk, på gränsen till svart.

      Nu tycker jag att mitt gamla grus (svart), som jag då tänkte ha även i detta nya projektbygge, blir för mycket mörker totalt.

      Finns det några nackdelar med vitt grus? En mörk bakgrund med vitt grus skulle se väldigt snyggt ut, tycker jag.
      1/ Vissa fiskar trivs inte med en väldigt ljus botten eftersom de känner sig "blottade" då.
      2/ Vitt grus förblir sällan vitt så länge eftersom det snabbt kommer att synas alger på dom
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Martingibbis
        • October 2008
        • 72

        #4
        Jag har ingen erfarenhet av kattsand men vanligt vitt akvariegrus har jag andvänt förut. Visst de va ljust å fint men jag tycker att de va "mycke" jobb att hålle det så.
        Mitt akvarium var hyffsta tätplanterat så va de ingen höjdare att röjarunt med slamsugarn bland växterna..

        //Martin
        ja, de är inte svårare än vad man gör det.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          1/ Vissa fiskar trivs inte med en väldigt ljus botten eftersom de känner sig "blottade" då.
          2/ Vitt grus förblir sällan vitt så länge eftersom det snabbt kommer att synas alger på dom
          - Hmm, det känns inte bekvämt. Är det någon särskild fiskart som känner sig oroliga med ljus botten, som du kan nämna direkt?

          Fiskarnas välmående går absolut före estetisk inredning.

          (jag siktar ju främst på att hålla mig med rovfisk i det här akvariet, och allra helst Channa Bleheri då)
          Senast redigerad av perfetto; 15 February 2009, 11:33.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Hmm, det känns inte bekvämt. Är det någon särskild fiskart som känner sig oroliga med ljus botten, som du kan nämna direkt?
            Svårt att ange någon speciell men av naturliga skäl så är nog de allra flesta lite skygga eftersom de i naturen skulle vara mycket utsatta för predatorer om de vistades på ett väldigt ljust underlag.
            Lite generellt kan man väl då säga att risken är mindre för arter som odlats i akvarium i många generationer eftersom de naturliga reflexerna antagligen minskar något efter varje ny generation.
            Sedan är det ju då också viktigt att se till att det finns gott om andra gömställen i akvariet.

            Sedan är det ju också på det sättet som jag skrev ovan att vitt grus oftast bara förblir vitt en kort tid och då är ju inte problemet så stort
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Jag ser poängen där...plus att jag personligen tyckte att svart botten var väldigt snyggt till min förra, lite mer grå bakgrund.

              Hur farao gör man nu när man står här med en snyggt utskuren, målad och färdiglackad bakgrund som är nästan svart!??

              ...snacka om I-landsproblem...

              Kommentar

              Arbetssätt...