Bästa sättet att göra ren stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klematis
    • March 2008
    • 60

    Bästa sättet att göra ren stenar?

    Hejsan
    Eftersom jag är i städartagen så undrar jag hur man bäst gör ren stenar som har blivit smutsiga i akvariumet. Har skurat men det sitter liksom fast.
    klematis
  • Akvarieprofilen
    • February 2008
    • 31

    #2
    lägg dem i en hink klorin ... Ska funka bra

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Brukar skura med "Björntunga" i ljumet vatten. Funkar perfekt.
      h. Johan

      Kommentar

      • Klematis
        • March 2008
        • 60

        #4
        Vad är björntunga?

        Klorin? Stenen ska i akvariumet igen.
        klematis

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av Klematis
          Vad är björntunga?

          .
          En grov, oftast grön tvättsvamp avsedd för vidbrända grytor odyl.
          h. Johan

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag använder en stålborste som man har till kastruller och dylikt(ej använd till något annat än akvariumgrejor förstås)
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              hur är de smutsiga? är det alger? vänd på dem så algsidan hamnar ner i gruset/sanden.
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Akvarieprofilen
                • February 2008
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av Klematis
                Vad är björntunga?

                Klorin? Stenen ska i akvariumet igen.
                Många kör klorin då blir stenen som ny igen.. självklart ska du spola av den innan den stoppas i karet igen. http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=2432.0

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Klorin?
                  Varför i fridens dar då?
                  Det hamnar ju sedan i avloppet och orsakar skador både i reningsverket och framför allt i vattnet det hamnar i. Klorin orsakar genetiska skador på vatten organismer, omvandlas till dioxin som är bland det giftigaste som finns.

                  Det kan aldrig vara så viktigt att ha perfekt algfria stenar att det motiverar användandet av Klorin. Du är en riktig miljöskurk Akvarieprofilen om du gör så.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • ankan94
                    • February 2009
                    • 199

                    #10
                    jag brukar använda en gamal tandborste! funkar fint, alla alger försvinner nt men det gör inget för det ser bara mer naturligt ut

                    Kommentar

                    • Akvarieprofilen
                      • February 2008
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Klorin?
                      Varför i fridens dar då?
                      Det hamnar ju sedan i avloppet och orsakar skador både i reningsverket och framför allt i vattnet det hamnar i. Klorin orsakar genetiska skador på vatten organismer, omvandlas till dioxin som är bland det giftigaste som finns.

                      Det kan aldrig vara så viktigt att ha perfekt algfria stenar att det motiverar användandet av Klorin. Du är en riktig miljöskurk Akvarieprofilen om du gör så.

                      Har aldrig använt och kommer inte göra det då heller , gillar alger på stenar ska vara naturligt.

                      Tror nog de mesta utav klorinet som säljs i sverige hamnar i avloppet ialf tror du inte det?

                      Kommentar

                      • Klematis
                        • March 2008
                        • 60

                        #12
                        Jag vågar min nog inte på klorin, känns som om det skulle gå in i porerna på stenen och sedan läcka ut i vattnet, hur noga jag än sköljer stenen. Men att göra rent glasen och plast är nog ok. Nä jag får nog skaffa mig en "Björntunga" (Har aldrig hört det namnet förut) Skulle tro att jag har en sådann i köksbänken. Sedan får jag väl ta i med en stålborste.
                        Ni tror väl att jag har det jätte smutsigt i mitt kar, så ar det dock inte. Stenen som jag vill ha helt ren är så fin i färgerna. Annars är det mest neutrala stenar som jag har, och de ser ju inte smutsiga ut även om de inte är helt rena.
                        klematis

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Klorin?
                          Varför i fridens dar då?
                          Det hamnar ju sedan i avloppet och orsakar skador både i reningsverket och framför allt i vattnet det hamnar i. Klorin orsakar genetiska skador på vatten organismer, omvandlas till dioxin som är bland det giftigaste som finns.
                          Nej. Det är helt osant från början till slut.

                          Ur IVL's rapport om hypoklorit (klorin):
                          "Högklorerade molekyler, såsom dioxin, förekommer inte i natriumhypokloritprodukter och bildas heller inte i samband med användning."
                          "Baserat på de data som föreligger i riskvärderingen kan det konstateras att hypoklorit mest troligt inte orsakar några miljöproblem när det används på korrekt sätt och i rekommenderade mängder".

                          Ur EUs riskanalys av hypoklorit (klorin):
                          "All household uses of hypochlorite take place at alkaline to neutral pH. Formation of polychlorinated dioxins and furans is thus not expected. However, because dioxins are found in both municipal sewage sludge and household wastewater, several studies have looked directly for possible formation of such compounds but have concluded that this does not happen"

                          Det här har varit känt sen mitten på 90-talet, men "klorin blir dioxin" var en symbolfråga som drevs av miljörörelsen långt efter det blev klart att det inte alls var sant pga att de var ovilliga att erkänna att de hade haft fel. Såvitt jag vet har t.ex. SNF fortfarande inte haft kurage nog att erkänna att de hade fel.

                          Källa: http://ecb.jrc.ec.europa.eu/Document...711_env_hh.pdf
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Klorin?
                            Varför i fridens dar då?
                            Det hamnar ju sedan i avloppet och orsakar skador både i reningsverket och framför allt i vattnet det hamnar i. Klorin orsakar genetiska skador på vatten organismer, omvandlas till dioxin som är bland det giftigaste som finns.

                            Det kan aldrig vara så viktigt att ha perfekt algfria stenar att det motiverar användandet av Klorin. Du är en riktig miljöskurk Akvarieprofilen om du gör så.
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Nej. Det är helt osant från början till slut.

                            Ur IVL's rapport om hypoklorit (klorin):
                            "Högklorerade molekyler, såsom dioxin, förekommer inte i natriumhypokloritprodukter och bildas heller inte i samband med användning."
                            "Baserat på de data som föreligger i riskvärderingen kan det konstateras att hypoklorit mest troligt inte orsakar några miljöproblem när det används på korrekt sätt och i rekommenderade mängder".

                            Ur EUs riskanalys av hypoklorit (klorin):
                            "All household uses of hypochlorite take place at alkaline to neutral pH. Formation of polychlorinated dioxins and furans is thus not expected. However, because dioxins are found in both municipal sewage sludge and household wastewater, several studies have looked directly for possible formation of such compounds but have concluded that this does not happen"

                            Det här har varit känt sen mitten på 90-talet, men "klorin blir dioxin" var en symbolfråga som drevs av miljörörelsen långt efter det blev klart att det inte alls var sant pga att de var ovilliga att erkänna att de hade haft fel. Såvitt jag vet har t.ex. SNF fortfarande inte haft kurage nog att erkänna att de hade fel.

                            Källa: http://ecb.jrc.ec.europa.eu/Document...711_env_hh.pdf
                            Åh gud vad roligt..

                            Det är himla kul när människor är så säkra på sin sak, skriver till och med miljöskurk till stackars akvarieprofilen.
                            Sen visar det sig att det inte stämmer!

                            Förlåt Mumin, men jag tyckte det var lite kul.
                            Senast redigerad av Bowman; 15 February 2009, 16:26.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...