Koka i aluminiumgryta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Koka i aluminiumgryta?

    Hej!

    Jag har en stor rot hemma som jag ska koka. Den enda grytan den får plats i hyfftas är en stor aluminiumgryta jag hittade ute i vårt utehus. Är det farligt att använda aluminiumgryta till att koka roten i? Kan den ge ifrån sig farliga ämnen?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför ska du koka roten?
    Annars är det lugnt att använda den grytan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Fernicus
      • January 2009
      • 29

      #3
      Hade den givit ifrån sig farliga ämnen hade dom väl inte sålts? Jag menar man lagar ju ändå mat i grytor

      Kommentar

      • Klematis
        • March 2008
        • 60

        #4
        Jag brukar koka nya stenar och rötter i kastruller av rostfritt stål. Får de inte plats så vänder jag på stenen/roten efter en stund. När jag gör rent i akvariumet och roten är smutsig brukar jag borsta den med en diskborste som jag har till akvariumet.
        Jag använder inte aluminiumkastruller längre till matlagning. Var det inte tal om det för ganska många år sedan att de inte var hälsosamma.
        klematis

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Livsmedelsverket om aluminium.

          Naturvårdsverket om aluminium.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Fernicus
            • January 2009
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av Klematis
            Jag brukar koka nya stenar och rötter i kastruller av rostfritt stål. Får de inte plats så vänder jag på stenen/roten efter en stund. När jag gör rent i akvariumet och roten är smutsig brukar jag borsta den med en diskborste som jag har till akvariumet.
            Jag använder inte aluminiumkastruller längre till matlagning. Var det inte tal om det för ganska många år sedan att de inte var hälsosamma.
            Äh, inget är ju hälsosamt om man läser kvällsposten. Akrylamid i chips var det ju ett jävla liv om, men jag ser ingen minskning för det

            Kommentar

            Arbetssätt...