Bygga grotta med bastustenar :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kishmish
    • February 2009
    • 11

    Bygga grotta med bastustenar :-)

    Hallå, jag är ny här, men jag har läst en hel del och vill tacka för ett riktigt bra forum. Tänkte bidra lite med tips på hur man bygger en säker grotta som inte faller ihop.
    Finns säkert någon som har bidragit med detta förut, ber om ursäkt för att dubbelposta detta

    Idéen kom till först efter jag var hos en akvarieaffär här i stan (örebro) där jag köpte lite skiffer för att bygga grotta med. Självklart frågade jag butiksbiträden ifall deras skiffer innehåll kalk. och hon svarade nej då, kalkstenar är vita, skiffer är svart.
    Som tur är hade jag läst här att man kan hälla lite kalkavlösnings/Saltsyra för att se ifall stenen innehåller kalk.
    Tidigare hade jag också fått en bastusten från k-rauta som jag skulle hälla på lite kalkavlösning. Jag fick ta den och testa utan problem.

    Drar hem, häller på lite och hela skifferstenen börjar bubbla. Hällde på bastustenen, inga bubblor.
    Åkte tillbaka direkt och lämnade tillbaka 7Kg skiffern som jag köpte för 325kr.
    Köpte 20Kg bastusten för 79kr.

    Tyvärr är bastustenar inte direkt stabila och inte gjorda för att staplas på varandra under vatten.

    Köpte också en tub akvariesäker silikon och tänkte.. det här kan fan funka.. och så började jag.

    Bastusten från K-Rauta.
    [img]http://www.k-rauta.se/Bilder/Artikla...ax_250x208.jpg[/img]

    Bastustenarna är inte helt geometrisk peferkta, Det tar lite tid att hitta stenar bland högen som går att sätta ihop så lägg på en rejäl klick silikon. (den där blåa silikon tuben var värdelös, den explodera i andra änden, den pallade inte trycket)
    BILD

    Hitta en annan bit sten som du tycker passar och klistra ihop den.
    BILD

    Efter ett par minuter kunde mina stenar klara sig på egen hand.
    BILD

    Sen är det bara att bygga på
    BILD

    Jag ville inte ha en för stor grotta.. eller om jag ska va ärlig.. hitta inte tillräckligt fina stenar.. hoppas ni har bättre tur med era 20Kg
    Och såhär blev resultatet.
    BILD
    BILD
    BILD
    BILD
    BILD
    BILD

    Förhoppningsvis kommer mina fiskar att gilla glida runt bland sin nya villa.
    Måste bara vänta 24h innan jag kan sänka den.

    Hade blivit lite finare om silikonen hade kommit ut rätt ände lite smalare

    Jag är inte gold medlem än, så ni får klicka för att se bilderna.
    Lycka till.
    Senast redigerad av kishmish; 08 February 2009, 22:44.
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Det blev la schysst, har fundat själv på att limma lite sten, men har inte plats för det i nuvarande kar.

    Bra tips på bastusten. Sen så hade det väl iofs kostat gratis att plocka stenen i naturen.

    Kommentar

    • Gunrunner
      • February 2009
      • 56

      #3
      Låter intressant och blev fint, har själv tänkt att göra något liknande. Men jag vill ha "osynliga" skarvar. Finns det något annat alternativ till att sätta ihop bastustenarna?
      Can i walk and bark at the moon!!!!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Ursprungligen postat av Gunrunner
        Låter intressant och blev fint, har själv tänkt att göra något liknande. Men jag vill ha "osynliga" skarvar. Finns det något annat alternativ till att sätta ihop bastustenarna?
        Man behöver bara en liten liten klick glassilikon, köp en 310ml tub på hornbach föe 54:-
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Gunrunner
          • February 2009
          • 56

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Man behöver bara en liten liten klick glassilikon, köp en 310ml tub på hornbach föe 54:-
          Liten klick, menas det som tex en femtioöring? tacksam för svaret
          Can i walk and bark at the moon!!!!

          Kommentar

          • nesseman
            • December 2007
            • 362

            #6
            ja gjorde nåt liknande..silikonerade frigolit i botten för säkerhets skull
            Bifogade filer

            Kommentar

            Arbetssätt...