måla bakrutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

    måla bakrutan

    Hej alla trevliga fiskfantaster

    Längesedan jag var här. Ska snart starta upp 540l Malawi och funderar på att måla bakrutan. Har sett det i en del akvaiebutiker och tycker det se bra ut. Vill inte ha planch och btn moduler bli för dyrt för mig. Någon som har erfarenhet av detta och tips?
    ciklidvännen
  • GulaFisken
    • November 2008
    • 87

    #2
    Det kan absolut bli bra dock så har jag bara sett målade rutor i kombination med några btn-moduler påklistrade på rutan, men vill du inte ha det kan du ju försöka täcka den med annat så som någon växt och annan inredning?

    Kommentar

    • ciklidvännen
      • January 2006
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av GulaFisken
      Det kan absolut bli bra dock så har jag bara sett målade rutor i kombination med några btn-moduler påklistrade på rutan, men vill du inte ha det kan du ju försöka täcka den med annat så som någon växt och annan inredning?
      Jo men jag tänkte mest vad för slags färg man ska använda och om det behövs särskild glasfärg eller vanlig vattenbaserad funkar. Roller eller pensel........??
      ciklidvännen

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidvännen
        Hej alla trevliga fiskfantaster

        Längesedan jag var här. Ska snart starta upp 540l Malawi och funderar på att måla bakrutan. Har sett det i en del akvaiebutiker och tycker det se bra ut. Vill inte ha planch och btn moduler bli för dyrt för mig. Någon som har erfarenhet av detta och tips?
        Jag har 2 kar som är målade med matt svart acrylfärg och jag tycker det är kanon, det ger en känsla av djup och stör inte oavsett vad du har för inredning! 2 strykningar behövs! jag penslade men det funkar med roller också!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ciklidvännen
          • January 2006
          • 87

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag har 2 kar som är målade med matt svart acrylfärg och jag tycker det är kanon, det ger en känsla av djup och stör inte oavsett vad du har för inredning! 2 strykningar behövs! jag penslade men det funkar med roller också!

          ok tack det verkar ju vara en bra lösning då. Tänkte nog ta blått förstås. Tack för svar
          ciklidvännen

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Om man vill ha omväxling så kan man ju helt enkelt sätta en skiva med färgad kartong eller plast bakom. Då kan man ju byta bakgrundsfärg när man vill!
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • ciklidvännen
              • January 2006
              • 87

              #7
              Hej. Ja det är ju också en tanke förstås. Var på akvariefiskimporten idag där karet står än så länge och han brukar använda Nordsjö oljebaserad lackfärg till sina kar och jag tycker hans är fina så det får det bli.
              ciklidvännen

              Kommentar

              • Don Kiwin
                • April 2007
                • 114

                #8
                Har försökt att måla ett av mina kar. Fick det inte att bli bra hur jag än gjorde. Det blir väldigt lätt rinningar. Jag tog istället "klisterpapper". Dvs papper med klister på baksidan. Bidde kanonbra och inte spexiellt dyrt heller. 50:-/metern.
                Finns i de flesta välsorterade färgaffärer.

                Kommentar

                • miaz
                  • March 2007
                  • 171

                  #9
                  Använd en svamp och "dutta" medan färgen är blöt. Jag tycker der blir en fin effekt och man slipper rinningar och ränder.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av miaz
                    Använd en svamp och "dutta" medan färgen är blöt. Jag tycker der blir en fin effekt och man slipper rinningar och ränder.

                    den funkar bra, man kan oxå ganska enkelt lägga ner karet och köra med
                    roller, pensel, fingrar....vad som helst nästan, och då rinner det inte....


                    såvida man inte har vatten i karet när man lägger ner det.......

                    då kan det rinna en del....kanske inte färg...men väl vatten.....


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Akvarieprofilen
                      • February 2008
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av miaz
                      Använd en svamp och "dutta" medan färgen är blöt. Jag tycker der blir en fin effekt och man slipper rinningar och ränder.

                      Vad spelar det för roll om det blir rinningar? innifrån har du ju ändå en jämn yta. Eller har du målat i karet





                      Länkar till ett par av utav de kar jag har med målad bakruta.. Kör med vattenbaserad hobbyfärg som är lätt att hyvla av om man vill det.

                      Kommentar

                      • Don Kiwin
                        • April 2007
                        • 114

                        #12
                        Mitt kar som jag "försökte" måla var redan vattenfyllt och igång. Dessutom var det ena sidorutan som skulle målas. Eftersom karet står i "finrummet" vill jag att det ska se snyggt ut.

                        Ska du måla en baksida som inte syns så kvittar ju ytfinishen men i mitt fall är utseendet på målningen mycket viktig.
                        Senast redigerad av Don Kiwin; 10 February 2009, 07:34. Anledning: stavning

                        Kommentar

                        • Martin85
                          • February 2008
                          • 465

                          #13
                          Låter mycket smidigare att köpa en rulle plastfilm i valfri färg och montera dit med såpvatten och skrapa ut luftbubblorna med en spackelspade, körkort eller vad som helst.

                          Går mycket fortare, ingen torktid, lätt att byta och lämnar inga som helst märken.
                          Priset är nog bara till fördel det också.

                          Ska man ha mörk/svart bakgrund så köp en billigare variant av solfilm för bilar, räcker gott och väl så länge du inte har fönsterhissar i akvariet och det hoppas jag inte

                          Kommentar

                          Arbetssätt...