BTN Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manon
    • January 2009
    • 27

    BTN Amazonas

    Har beställt BTN Amazonas 60x160 backgrund. är nyfiken på om där är plats för ett filter system bakom? om man kanske möjligtvis får plats med en eheim 1260 2400l/h powerhead och filterkuber?
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    #2
    har ingen egen erfarenhet av amazonas, men de ska vara gott om plats för filterkuber och powerheads bakom själva modulen
    Mvh.
    Jocke

    Kommentar

    • Manon
      • January 2009
      • 27

      #3
      Behövs mittstaget tas bort på en Akvastabil 530 liters 160x55x60 om backgrunds modulen är 60x160 eller man kan vinkla i den och sen ställa den upp kanske?

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Du måste helt klart ta bort mittstaget för att inte behöva dela bakgrunden.
        Du får dessutom helt klart chansen nu att ordna ett monsterfilter bakom bakgrunden, jag hade denna bakgrunden i mitt f.d 375 liters akvarie och då hade jag filterkuber som jag skar till från blå filtermatta och ca 30 liter biobollar bakom och jag hade i en påse med torv i oxå som ph sänkare.
        Se på http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html

        Det är bara att göra likadant när du får hem den, ett 6-pack valfri öl e gött till
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Glömde denna länken oxå den är bra med http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Manon
            • January 2009
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Du måste helt klart ta bort mittstaget för att inte behöva dela bakgrunden.
            Du får dessutom helt klart chansen nu att ordna ett monsterfilter bakom bakgrunden, jag hade denna bakgrunden i mitt f.d 375 liters akvarie och då hade jag filterkuber som jag skar till från blå filtermatta och ca 30 liter biobollar bakom och jag hade i en påse med torv i oxå som ph sänkare.
            Se på http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html

            Det är bara att göra likadant när du får hem den, ett 6-pack valfri öl e gött till
            Hur tar jag bort den på smidigast sätt och sedan sätter ditt den igen? vet inte äns hur den ser ut exakt, men vill minnas den e gjort av metall. blir inte akvariummet ostabilt utan den, vetifan om man vågar kasta i 500 liter där sen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Manon
              Hur tar jag bort den på smidigast sätt och sedan sätter ditt den igen? vet inte äns hur den ser ut exakt, men vill minnas den e gjort av metall. blir inte akvariummet ostabilt utan den, vetifan om man vågar kasta i 500 liter där sen.
              Är det metall så är det lätt fixat för då är säkerligen popnitat. I så fall borrar du ur popnitarna och när bakgrunden är på plats så popnitar du dit det igen.
              Du kan inte fylla upp akvariet med vatten om inte staget är på plats.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Det brukar vara aluminiumstag om det är ett ramakvarie och då köper du aluminium popnitar och nitar fast igen när du monterat dit bakgrunden.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Manon
                  • January 2009
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Är det metall så är det lätt fixat för då är säkerligen popnitat. I så fall borrar du ur popnitarna och när bakgrunden är på plats så popnitar du dit det igen.
                  Du kan inte fylla upp akvariet med vatten om inte staget är på plats.
                  Gick ner till grannens och tittade han har ett exakt likadant akvarium som jag beställt, Akvastabil 530L det är ett tunnt metall stag som är fast silikonat på underkanten av ramen. man ser dom har dragit en remsa med silikon sen bara tryckt upp den underifrån och låtit den torka fast. den satt inte så stabilt, den var böjbar litegrann.

                  Då kanske man får skära loss den och sen silikona fast den igen.

                  Kommentar

                  • Manon
                    • January 2009
                    • 27

                    #10




                    Såhär ser det ut!

                    Kommentar

                    • liljeros84
                      • September 2008
                      • 108

                      #11
                      ser helt sjukt ut?!

                      är ramen ihopptejpad i bambu också? försök sätta fast de med något annat än silikon när du mekar sen? såvida du inte har bra försäkring mot vattenskada..
                      citerar en vän.
                      -"du vet hur blött de blir på golvet när nån spiller en öl på din fest, du har 1.080st stora stark i akvariet"
                      http://www.liljeros.net
                      under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Då blir det till att göra så här !

                        1. Ta en stålborr 5 mm , borra ett hål igenom staget och akvariets ram.
                        2. Gör så på båda sidorna
                        3. Ta bort silikonen under staget som är där nu och rensa så mycket så att du får bort mittstaget.
                        4. Montera bakgrunden.
                        5. Sätt dit mittstaget igen, kladda på lite silikon mellan staget och ramen
                        6. Popnita en 4.8 mm aluminium popnit som gör att silikonet inte kan släppa och karet vidga sig på mitten.
                        7. Mecka filter a´la btn style
                        8. Starta upp och njut
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av drd; 02 February 2009, 23:07.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Jag råkade ut för att en popnit gick av precis efter ett vattenbyte på mitt gamla 540 literskar och det var inte kul.
                          Akvariet utvidgade sig 5-6 cm på mitten !!!!
                          Paniktömde 350 liter vatten på rekordtid och gjorde så som jag skrev att du måste göra nu och sen var det kanon
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • liljeros84
                            • September 2008
                            • 108

                            #14
                            alu..

                            viktigt att du väljer aluminium popnit då annat material kan orsaka korrosion, olika material, de ena tar ut de andra.. båda blir veka, sen blir de rost.. hehe
                            http://www.liljeros.net
                            under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                            Kommentar

                            • Manon
                              • January 2009
                              • 27

                              #15
                              Akvastabil effect line ser likadana ut med mittstaget där har jag upptäckt, man undrar om den har annan funktion än att hålla ljusrampen stabiliserad.

                              "Danska Akvastabil har tillverkat akvarier och tillbehör sedan 1975. Då, som nu, erkänns Akvastabils akvarier som marknadsledande vad gäller sin exceptionellt höga kvalitet, funktionalitet och goda design. Den nya produktserien Effect-Line presenteras med extra hänsyn till kvalitet, funktionalitet och världskänd dansk design. Man skulle kunna säga att Akvastabil är akvarievärldens Bang & Olufsen. Akvariets glas omgärdas av en betryggande, stilrent rundad aluminiumram med det nya hörnledssystemet vilket medför perfekt passform i fogar och hörn. Akvastabils akvarier erbjuder helt enkelt den bästa inramningen till din hobby."

                              Verkar ju vara kvalite.

                              Ser att flertal på zoopet här använder sig av samma 530 kar, verkar som dom håller i vartfall.
                              Vad var det för märke/kar du hade Drd? tack för tipsen om mittstaget.

                              Ska följa upp det här mer nogrant när jag ska hämta karet i zoobutiken, sen ska det provas på alla vinklar om den jävla bakgrunden vill i karet eller inte, får det övervägas om jag ska göra som du sa drd eller om jag delar på modulen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...