Sten och inredning som man hittar utomhus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meswe
    • January 2009
    • 44

    Sten och inredning som man hittar utomhus

    Några frågor:

    Vad bör man tänka på om man tex vill använda sig av en fin sten eller liknande som man vill ha som inredning i sitt akvarium?

    Vill ha som en form av grotta eller liknande i vårat nya akvarium för fiskarna att kunna gömma sig i och så.

    Men går man ut i zoo butiken och kollar efter liknande så tar dom ju hutlösa överpriser för lite sten.

    Eller om nån annan har ngt tips på vad man skulle kunna göra? Eller nått annat som är snygg och enkelt man kan ha i som fin inredning i akv. som man lätt hittar hemma tex?

    Ska ut idag och kolla efter fler växter till karet däremot.

    Bilder från karet just nu:





    Inredningen som är i nu kommer jag inte ta ur, ankaret är jäkligt snyggt när man ser det live och bilderna talar inte klarspråk hur snyggt det är men ni förstår kanske vad jag menar =)
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Säkert 95% av all sten som man hittar i landet är sådan som man utan risk kan ha i akvarier. Alunskiffer och orsten skal inte användas, men är båda ovanliga. Det är mest granit, gnejs och diabas, vilka alla är helt ok att använda. Det finns dock vissa saker man bör tänka på.

    Man skall inte använda stenar som ser rostiga ut. Rosten tyder på järninnehåll, vilket i sig inte är farligt, men järninnehåll kan också tyda på att stenen innehåller andra metaller, vilket man inte vill ha. Om man plockar sprängsten, skall man vara väldigt noga med att tvätta av stenen, eftersom det kan finnas rester kvar av sprängmedel på dem. Man bör med sprängsten också kolla ifall det finns vassa kanter på dem som fiskarna kan skära sig på. Finns det sådana, tar man en hammare och trubbar till dem.

    Man får heller inte plocka sten utan att fråga markägaren först - även om det är gott om sten, så brukar det uppskattas om man åtminstone frågar innan.

    Om man vill vara säker på att inga elaka bakterier följer med stenen, kan man också koka eller baka dem i ugnen (över 100 grader i en timme).
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Electron
      • March 2009
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Säkert 95% av all sten som man hittar i landet är sådan som man utan risk kan ha i akvarier. Alunskiffer och orsten skal inte användas, men är båda ovanliga. Det är mest granit, gnejs och diabas, vilka alla är helt ok att använda. Det finns dock vissa saker man bör tänka på.

      Man skall inte använda stenar som ser rostiga ut. Rosten tyder på järninnehåll, vilket i sig inte är farligt, men järninnehåll kan också tyda på att stenen innehåller andra metaller, vilket man inte vill ha. Om man plockar sprängsten, skall man vara väldigt noga med att tvätta av stenen, eftersom det kan finnas rester kvar av sprängmedel på dem. Man bör med sprängsten också kolla ifall det finns vassa kanter på dem som fiskarna kan skära sig på. Finns det sådana, tar man en hammare och trubbar till dem.

      Man får heller inte plocka sten utan att fråga markägaren först - även om det är gott om sten, så brukar det uppskattas om man åtminstone frågar innan.

      Om man vill vara säker på att inga elaka bakterier följer med stenen, kan man också koka eller baka dem i ugnen (över 100 grader i en timme).

      Precis vad jag ville läsa!
      Bilder

      Kommentar

      • Doden

        #4
        12
        Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 18:50.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av Doden
          Hur är det med stockar, stubbar, pinnar och liknande?
          Min vän säger att man måste ha det liggande i kemikalier i veckor innan man kan använda det för akvarium.

          Sedan har jag sett folk som har rör av olika slag i sitt akvarium. om man vill ha det vad för sorts rör ska man sikta på (sånt går ju att täcka över lite snyggt) men plast, metal? samt hur behandlar jag sånt innan jag lägger ner det?
          hoppas det är lungt att jag lånar tråden. =)
          Man skall inte använda trä som kommer från barrträd, om det inte legat i vatten eller i en myr väldigt länge. Det beror på att de innehåller terpener (terpentinliknande ämnen).
          Rötter och pinnar från t ex ek, al, eller bok funkar alldeles utmärkt att lägga i, men det är bäst att ta bort barken först...det skräpar ner så förbaskat annars.
          Det är inte helt nödvändigt, men det är bra att koka dem innan - mest för att de skall sjunka snabbare, men också för att döda alla bakterier. Bakterier utifrån är i de flesta fall bara bra för akvariet, men visst kan det följa med något elände.

          Metallrör i akvariet låter inte något vidare bra...beroende på vad det är för rör kan de rosta och släppa i från sig otrevligheter. De plaströr man använder till vatten i hemmet är helt ok, men jag tycker det är trevligare med terrakotta-rör, om du kan få tag på det. Du behöver inte behandla rören mera än att du sköljer av dem.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            jag har flera lerrör i akvarierna,dom har jag lagt akvariesilicon på å rullat i samma grus/sand som i karen så syns de knappt fast de är fina som de är åxo
            MammaMia

            Kommentar

            • Doden

              #7
              12
              Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 18:50.

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                tänk bara på att du tar akvariesilicon,sk våtrumssilicon innehåller antimögelmedel å är giftigt, står på om man kan ha till akvarium,jag köpte mitt på clas ohlssons för 49 kr,det finns väl i stockholm åxo
                MammaMia

                Kommentar

                • Doden

                  #9
                  12
                  Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 18:50.

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    dom låg hemma i backen så jag vet tyvärr inte men nån annan vet säkert var man får fatt på dom,vet inte ens om de säljs längre kanske bygg/eller vvsbutiker
                    MammaMia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...