Rengöra sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    har man lite grovare grus, typ 2mm och större så funkar det med att
    lägga grusen i ett durkslag, och sedan spola som fasen.

    är man lite avancerad (eller lat) så kan man springa till bygghandlaren,
    köpa 1 kvm tesil....alltså fint preforerad rostfritt "nät", knöla ihop
    den till en låda som rymmer 30 kg, sedan ställer man den på en
    uppfart / gräsmatta, och spolar med vattenslangen en stund,
    blir man uttråkad, så kan man stå med slangen i ena handen och
    whiskeyn (eller annan valfri rusdryck) i den andra handen.

    det gick åt ganska prexis 4 normala whiskeys när jag gjorde rent
    200 kilo diabaskross på det viset.....(hick)....

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #17
      Nu ligger sanden i karet och sicken london-dimma!! Svårt att inreda i blindo, men allt blir bra efter ett x antal "akvarie-öl"

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #18
        Jag vägrar ha denna lützendimman i nåt kar vid uppstart för all skiten fastnar ändå i filter och så måste man rensa dom snart så jag sköljer sanden istället noga
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #19
          Jag gör så här. Fyll karet med vatten häll i sanden därefter. Ta en finmaskig håv och plocka bort den flytande skiten. Vänta 1-2 dagar (utan att ha igång några pumpar), sedan har allt skit lagt sig ovanpå sanden. Därefter är det bara att slamsuga upp allt skit.

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #20
            Ursprungligen postat av drd
            Jag vägrar ha denna lützendimman i nåt kar vid uppstart för all skiten fastnar ändå i filter och så måste man rensa dom snart så jag sköljer sanden istället noga
            Kan tänka mig att hur noga jag än hade sköljt så hade jag fått en dimma. Allt var färdigt typ halv tre i natt och då såg jag ca 10 cm in i karet pga dimman. Nu, ca 16 timmar senare ser jag genom karet, så i morgon lär det vara klart. Då är det bara ta upp pumpen och fixa filtrena, det kan jag leva med, lite jobb får man räkna med

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #21
              Det är verkligen olika om sanden behöver sköljas eller ej. I ett kar hällde jag i osköljd finskornig bästersand och det blev ingen dimma alls. I ett annat kar lite grövre rådasand- inte heller någon dimma, i ett tredje kar finkornig rådasand- dimma utav bara fasen! Filtret fick suga åt sig den och efter några dagar blev det trots allt bra.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                • January 2008
                • 476

                #22
                Ursprungligen postat av MattiasL
                Det är verkligen olika om sanden behöver sköljas eller ej. I ett kar hällde jag i osköljd finskornig bästersand och det blev ingen dimma alls. I ett annat kar lite grövre rådasand- inte heller någon dimma, i ett tredje kar finkornig rådasand- dimma utav bara fasen! Filtret fick suga åt sig den och efter några dagar blev det trots allt bra.
                Håller med om att det är väldigt olika! Denna sand är bland det värsta jag varit med om men det värsta var när jag köpte ny faxekalk till mitt 1200 l (blir några kg...) Ägnade en halv dag åt att fixa den och det såg ändå ut som mjölk i karet... Men nu är det fint

                Kommentar

                Arbetssätt...