Vit sten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stomatol
    • August 2008
    • 58

Vit sten?

Vad finns det för vit sten (inte grus) att lägga i ett malawi kar för att höja ph. Ska göra om mitt 680l och vill ha det ljust men vill inte byta ut gruset. Tänkte bygga rätt mycket rös så det får inte vara småsten.
    Hålsten funderar jag på men den kostar lite mycket. Alla förslag mottages tacksamt
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

Vanlig porös kalksten? Kostar lite mindre än hålsten.
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

Kommentar

• ljung
      • December 2008
      • 185

Faxesten, såg en annons av en användare på ciklid.se forumet som ville ha 10kr/kilogramet (5kr/kilogram om man köper mer än 10kilogram). Är ju helt klart överkomligt. Stora stenar var det med.
      Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• Stomatol
        • August 2008
        • 58

Ursprungligen postat av ljung
        Faxesten, såg en annons av en användare på ciklid.se forumet som ville ha 10kr/kilogramet (5kr/kilogram om man köper mer än 10kilogram). Är ju helt klart överkomligt. Stora stenar var det med.
        Det var exakt vad jag letade efter förutom att jag bor i Sthlm. Tror inte jag kommer ha vägarna förbi Linköping, men tack för tipset! Innehåller Faxesten kalk? Kanske all vit sten gör?

Kommentar

• Utter
          • January 2009
          • 166

jag lånar din tråd om det går bra: jag har vita stenar från smygehuk som inuti är lite sandiga om man kan säga så är detta kalksten?? svårt att säga kanske då man inte har någon bild......
          93 l 3 guppy hanar
          3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
          4 yngel eller mer och
          1 dvärgklogroda

Kommentar

• Link_Mag
            • January 2009
            • 238

Ursprungligen postat av Utter
            jag lånar din tråd om det går bra: jag har vita stenar från smygehuk som inuti är lite sandiga om man kan säga så är detta kalksten?? svårt att säga kanske då man inte har någon bild......
            Svårt att säga utan bild men det skulle det kunna vara. Var ligger smygehuk?
            Diskus och Växter FTW!

Kommentar

• Utter
              • January 2009
              • 166

smygehuk är sveriges sydligaste ände. Jag får starta en egen tråd och ta ett kort där
              93 l 3 guppy hanar
              3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
              4 yngel eller mer och
              1 dvärgklogroda

Kommentar

• Stomatol
                • August 2008
                • 58

Ursprungligen postat av Utter
                smygehuk är sveriges sydligaste ände. Jag får starta en egen tråd och ta ett kort där
                Inga problem att använda denna.

Kommentar

• Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

I princip består vit sten av kalk, men kan prova att hälla på ättika(konc) på stenen, det ska du bubbla lite om det är kalk.

Kalksten brukar gå att köpa i trädgårdbutiker, byggvaruhus eller stenfirmor, prova söka sten på eniro eller likande.

Kommentar

• Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

Faxestenen är någon form av kalksten. Kalkstens block skivor finns att köpa hos vår lokala trädgårds butik.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

Arbetssätt...