Hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Hur länge?

    Hur länge skall egentligen en rot ligga i blöt innan den har "färgat" ut?

    Har två Redmore rötter som nu har legat i blöt en månad. Sista veckan har jag bytt vatten 6 ggr per dygn, alltid det varmaste som kommer ifrån kranen.

    När kan jag stoppa ner dem så att det inte färgar mitt vatten brunt och dimmigt?
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Jag har inget supersvar till dig.
    Men min rot, dock en mopani (stavning?) fick ligga i lite vatten i bara ett dygn. Ingen större utfärgning i mitt akvarium.
    Det jag menar är att mopani skall väl egentligen färga ut rätt mycket? Men det gjorde den inte..

    Du kan väl prova. en månad med så mycket vattenbyten? Känns som du gjort vad du kunnat?

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Ursprungligen postat av Bowman
      Jag har inget supersvar till dig.
      Men min rot, dock en mopani (stavning?) fick ligga i lite vatten i bara ett dygn. Ingen större utfärgning i mitt akvarium.
      Det jag menar är att mopani skall väl egentligen färga ut rätt mycket? Men det gjorde den inte..

      Du kan väl prova. en månad med så mycket vattenbyten? Känns som du gjort vad du kunnat?
      Tycker nästan det ja...

      Ett dygn, det vore en lättnad...börjar bli lite trött på rötterna...

      Problemet är vattnet, det blev så väldigt brunt och dimmigt när jag hade i dem ifrån början. Dom var i akvariet ca. 3 tre dagar innan jag fick nog.

      Startade en annan tråd om det, här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...89#post1248989

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Ursprungligen postat av Ferengi
        Tycker nästan det ja...

        Ett dygn, det vore en lättnad...börjar bli lite trött på rötterna...

        Problemet är vattnet, det blev så väldigt brunt och dimmigt när jag hade i dem ifrån början. Dom var i akvariet ca. 3 tre dagar innan jag fick nog.

        Startade en annan tråd om det, här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...89#post1248989
        Dimmigheten lägger sig nog om det är hyfsat nystartat. Det finns olika typer av "clear" preparat, dom verkar funka om man läser om dom i trådarna här på forumet. Det kan du ju prova om dimmigheten består.

        Annars har jag inte så mycket mer kunskap att hjälpa dig med tyvärr.

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          OK, vill egentligen inte använda diverse tillsatser men börjar så smått fundera på det... Tack för svaren.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ursprungligen postat av Ferengi
            Hur länge skall egentligen en rot ligga i blöt innan den har "färgat" ut?

            Har två Redmore rötter som nu har legat i blöt en månad. Sista veckan har jag bytt vatten 6 ggr per dygn, alltid det varmaste som kommer ifrån kranen.

            När kan jag stoppa ner dem så att det inte färgar mitt vatten brunt och dimmigt?
            Tycker det låter som länge men om du har en nog så stor rostfrikastrull kan du prova och koka den. Jag har läst att man skall kunna koka rötter i svag lutlösning för att få bort av fällningar, men har aldrig själv provat.
            Senast redigerad av Mick13; 03 February 2009, 22:37.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...