Blästersilikat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pinguin747
    • January 2009
    • 8

Blästersilikat?

Hejsan!
    Jag har startat ett nytt akvarium och använder blästersilikat... Det är första gången jag använder så finkornig sand (0,5mm). Enligt tjejen i djuraffären skulle det inte vara några som helst problem, hon hade 600l och ciklider.
    Mitt akvarium är på 80l.

Mina växter har inte velat ta sig som dom brukar, trots att jag bytte lysrör (även om den gamla rampen fungerat bra innan).

Så jag är fortfarande lite misstänksam mot sanden...

Så... För och nackdelar med blästersilikat??
  • mange993
    • April 2004
    • 372

jag har haft svart blästersilikat och både fiskar och växter dog. fiskarna var slöa och andades fort sedan dog malar och någon praktbotia. så fort jag bytte sanden funkade allt bra igen.
    i ett annat kar har jag ochså svart blästersilikat och där funkar det (det var olika fabrikat). så enligt mig ut med skiten om fiskarna och växter dör.
    Senast redigerad av mange993; 25 January 2009, 18:31. Anledning: la till info

Kommentar

• pinguin747
      • January 2009
      • 8

OOOOOOh !
      NeJ!! hmm. Hårt val. fy sjutton. Det är ju så vackert och framhäver fiskarna så väl...

Sandens märke är Rådasand... annars står det bara att den är ISO-certifierad.
      hmm.

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ursprungligen postat av pinguin747
        OOOOOOh !
        NeJ!! hmm. Hårt val. fy sjutton. Det är ju så vackert och framhäver fiskarna så väl...

Sandens märke är Rådasand... annars står det bara att den är ISO-certifierad.
        hmm.
        Då är det inte ju Blästersand som din Rubrik lyder,utan vanlig Råda som säljs i affärer
        Mvh.Patrik

Kommentar

• ljung
          • December 2008
          • 185

Vad jag läst tidigare (även här på zoopet) så innehåller just blästersilikat nått ämne som inte skall vara nyttigt. Blästersand därimot fungerar prima.
          Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• Salta Katten
            • March 2008
            • 740

Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Då är det inte ju Blästersand som din Rubrik lyder,utan vanlig Råda som säljs i affärer
            Råda säljer väl både vanlig sand från sandtag (sandfärgad), och aluminiumsilikat (svart). Vad jag förstått är aluminiumsilikatet någon sorts slaggprodukt och innehåller lite alla möjliga rester av otäcka saker. Men den är ju inte tänkt att användas i akvarier heller, utan som blästermedel.

Kommentar

• pinguin747
              • January 2009
              • 8

oo. känner mig något lurad.

Alltså påsen är från Råda och produkten heter Blästersilikat.
              Och expediten tyckte att det var onödigt att tvätta sanden innan användning (men jag sköljde den ändå..).

Finns det något man kan göra för att på något sätt.. hmm.. förbättra sanden? Kan man behandla den eller något?

Kommentar

• mange993
                • April 2004
                • 372

sök på svart blästersilikat så får du massor av svar som har samma problem som dig med rådas blästersilikat

Kommentar

Arbetssätt...