Mögel på mangroverot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Mögel på mangroverot

    Hej!

    Jag har köpt en stor fin mangroverot som jag la i en hink med vatten för några dagar sedan, för att den skulle färga av sig där istället för i karet. En del av roten låg ovanför vattnet, och den delen har nu blivit möglig på vissa ställen. Vad ska jag göra? Det finns ju mögelsporer inne i roten även om jag skrubbar bort det på ytan. Försvinner det om jag kokar den?

    Mvh Charlotte
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det räcker länge om du skrubbar den under rinnande varmt vatten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det räcker länge om du skrubbar den under rinnande varmt vatten.
      Okej, tackar för snabbt svar!

      Finns det några fördelar med att koka den? Läste någonstans att porerna i roten stänger sig om man kokar den, så att den aldrig kan mögla igen. Vet dock inte om detta stämmer :P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Inte en aning, och jag har under 30 år aldrig kokat en rot, utan på sin höjd sköljt av dem.
        Det enda jag har kokat var sand som var begåvat med en miljard snäckor, men tro på fan att det ändå kröp omkring sådana efter några dagar!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Inte en aning, och jag har under 30 år aldrig kokat en rot, utan på sin höjd sköljt av dem.
          Det enda jag har kokat var sand som var begåvat med en miljard snäckor, men tro på fan att det ändå kröp omkring sådana efter några dagar!
          Jag hade inte tänkt koka den, men jag tänkte att nu när det är massa mögel på den så skulle det kanske vara det säkraste. Får se hur jag gör

          Kommentar

          Arbetssätt...