Gammla sura rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik S
    • March 2006
    • 33

    Gammla sura rötter

    Härom dagen bestämde jag mig för att starta om ett akvarium som länge har ståt avstängt med vatten i (inga fiskar i).
    Rötterna som låg i detta akvarie vart inte direkt fräscha. Täckta mer alger och massa annat slem och luktade surt.

    Nu till min fråga. Kan jag använda dessa rötter igen om dom får en norgran n rengörning innan?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja, det ska inte vara något större problem. Ta upp dem och skura dem med en ny diskborste samt under rinnande varmt vatten så ska det räcka.
    Algerna kan vara svåra att bli av med så det är bara att gilla läget...
    Luktar de surt eller är mjuka efter den behandlingen så bör du nog kasta roten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik S
      • March 2006
      • 33

      #3
      Väcker denna tråden igen.

      Har rengjort roten nu men tyvärr så är den lite mjuk i vissa delar. Vad tror ni, kan jag använda roten ändå? Roten har inte legat i vatten mer än ett halvår.

      Vill så gärna kunna använda denna roten då jag tycker om dess utsende.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Är roten mjuk finns det en risk att den har börjat ruttna. Luktar den OK så är det antagligen inga problem, men det är ändå du som till sist tar risken.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Om rötterna inte är allt för stora kan du koka dom. (eller om du bor på landet så gör upp en eld och ställ en stor metall-balja över så kan du koka stora rötter.)

          Sen skär du bort det som är mjukt.

          Jag gjorde detta med en mindre rot, med bra resultat.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          Arbetssätt...