"Julas" filtersand som bottenmaterial?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

"Julas" filtersand som bottenmaterial?

Hej!

Har hittat denna sanden http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=018297

Någon som har erfarenhet av den eller vet något om den?
    Kan man använda den som bottenmaterial till akvarier? Inte farlig på något vis?

Den ser lite rödbrun-aktig ut. Rätt? Påminner den om rådasand?

Mvh Charlotte
  • Guest

Jag använder den sanden hos mig ^^
    Du kan kolla på mitt 484l's kar så ser du.

Kommentar

• Charlottis
      • December 2007
      • 579

Ursprungligen postat av Narii
      Jag använder den sanden hos mig ^^
      Du kan kolla på mitt 484l's kar så ser du.
      Aha, där ser man Är det mörkare än biltemas blästersand?
      Ser att kornstrl. är 0,2 - 0,7 mm. Trivs växter i så pass kompakt sand? Har massvis med malaysiska sandsnäckor som jag hade tänkt skulle få gräva sig igenom sanden dag ut o dag in, så det kanske hjälper till lite.

Kommentar

• Guest

jag har satt lite engelsk sjösten runt mina växters rötter :/ så vet inte hur de funkar me bara sand.
        Jag tycker att sanden är ganska ljus. Men liiite mörkare än biltemas.

Senast redigerad av Gäst; 07 January 2009, 15:38.

Kommentar

• Charlottis
          • December 2007
          • 579

Har nu varit på Jula o tittat på sanden, men avstod från o köpa den, då de sa att den innehöll kvarts (väldigt vasst) och en del salt också.

Beställde istället rådasand på Grizzly.

Kommentar

• Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

annars är storleken på sandkornen iget problem, dom flesta växter trivs riktigt bra i fin sand, kör själv fogsand och den har ungefär samma grovlek

Kommentar

• Charlottis
              • December 2007
              • 579

Ursprungligen postat av Fuzzop
              annars är storleken på sandkornen iget problem, dom flesta växter trivs riktigt bra i fin sand, kör själv fogsand och den har ungefär samma grovlek
              Jag köpte 0,4 -0,8 mm, hoppas det kommer funka!

Kommentar

• Johanski
                • February 2007
                • 3044

Ursprungligen postat av Charlottis
                Har nu varit på Jula o tittat på sanden, men avstod från o köpa den, då de sa att den innehöll kvarts (väldigt vasst) och en del salt också.

Beställde istället rådasand på Grizzly.
                Sanden har funkat hur bra för mig, haft den i mitt akvarium över ett halvår nu utan problem. Tidigare när jag hade växter så växte de på bra och fick fina rotsystem. även mina fiskar som bökade mycket i botten gillade den och grävde extremt mycket, och deras skäggtömmar skadades inte, så att den är vass köper jag absolut inte. Har också massa malajsiska sandsnäckor i karet, så det kanske hjälper växterna iofs

Kommentar

• Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

Ursprungligen postat av Charlottis
                  Jag köpte 0,4 -0,8 mm, hoppas det kommer funka!
                  jo det gör det absolut, fast precis som Johanski har även jag en bunt malaysiska sandsnäckor som vänder runt i sanden så skulle du inte bli helt nöjd med din sand så skaffa några sånna krabater du oxå, dom gräver ju ner sig under sanden på dagen så dom stör inte intrycket i karet heller

Kommentar

• Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

Ursprungligen postat av Fuzzop
                    jo det gör det absolut, fast precis som Johanski har även jag en bunt malaysiska sandsnäckor som vänder runt i sanden så skulle du inte bli helt nöjd med din sand så skaffa några sånna krabater du oxå, dom gräver ju ner sig under sanden på dagen så dom stör inte intrycket i karet heller
                    Har mängder med malaysiska sandsnäckor i ett 110L hemma. Ska fånga in några o lägga i det nya när det kommer igång

Kommentar

• Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

stoppa du i dom på direkten om du redan har en massa hemma dom gör ju bara nytta

Kommentar

Arbetssätt...