tegelsten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojkooj
    • December 2008
    • 65

    tegelsten

    Tänkte kanske använda mig av en håltegelsten att fästa växter i och bygga upp med. Teglet är ganska ljust - gulvitt - vilket jag förstått betyder hög kalkhalt. Vad tror ni? Är det ok i akvariet eller bör man undvika detta element.

    ojkooj - 200 liter i planeringsfasen
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Jag har själv sett flera akvarium med dessa i, ser riktigt läckert ut med planterade plantor i hålen.

    Är dock osäker på om det finns vissa som är okej och andra inte...men det vanliga tegel-röda varianterna går bra.

    (Jag har själv använt vanliga "ler-krukor" i mina akvarium som fiskarna har tyckt om, och inte förändrat vatten värdet som jag märkte .)
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      är det väldigt hög kalkhalt så är det nog inte det allra bästa att stoppa i karet, mitt råd är köp en liten flaska saltsyra sen häller du lite över stenen och så kan du se hur kalkhaltig den är på hur mycket det fräser och bubblar, ju mindre reaktion ju lägre kalkhalt

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ahh det tipset gillar jag

        Saltsyra kan man köpa varsomhelst eller?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          är det väldigt hög kalkhalt så är det nog inte det allra bästa att stoppa i karet, mitt råd är köp en liten flaska saltsyra sen häller du lite över stenen och så kan du se hur kalkhaltig den är på hur mycket det fräser och bubblar, ju mindre reaktion ju lägre kalkhalt

          men går inte bara pH upp till typ 8,5 eller vad det är om man har kalksten i? oberoende av kalkhalt...?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Saltsyra hittar du tex hos färghandlare, tror jag köpte på materialmännen senast och det är väl nån bygg/färghandel mm, annars har kanske apoteket men dom brukar va mycket dyrare på sånt fast det går ju inte åt så många droppar för ett test.

            Ja ph stiger inte hur mycket som helst men problemet blir väl mera att du får nytt ph varje vattenbyte och svajande ph kan trigga alger tex sen kan hårt vatten ställa till en del andra problem oxå så kan man undvika det är det nog lika bra såvida man inte sysslar med fiskar som trivs bäst i just sånt vatten.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              har du möjligen väldigt mjukt vatten kanske det ibland kan va lite intressant att buffra upp vattnet men då bör man veta vad man gör oxå så inget att normalt rekomendera heller.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Om man har väldigt hårt vatten i ledningarna så tror jag det inte spelar någon roll.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...