Bamburör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carina
    • March 2002
    • 2

    Bamburör?

    Funderar på att skaffa ett nytt akvarium och inreda med bamburör. Dock har jag ett minne av sist jag använde det att det började lukta illa om själva rören, samt att jag hade svårt att ha dem på plats, dvs de flöt upp....... Har ni några tips hur jag skall göra?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du kan ha dem en tid i vattnet utan att det händer så mycket, men förr eller senare så kommer de att börja bli gamla med ev. lukt som följd. Jag hade bambu som lekrör till malar, men dessa var såpass tjocka (handplockade i Thailand) att jag kunde dela dem på längen i tre delar och sedan sammanfoga två av dessa.
    Jag skrapade rent på insidan då det sitter något vitt där, har säkert något med vattentransporten inuti trädet att göra, och det är nog detta som kan bli dåligt och börja lukta.
    Efter ett år i mitt kar så var bambun väldigt mörk i färgen men luktade faktiskt inget.

    Grattis till ditt första inlägg, trots att du varit registrerad här en bra tid!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Jag lät dem ligga i blöt nedtyngda under vatten i en hink under någon vecka. Ibland utsöndrade de något vitt grums, men det försvann med dagliga vattenbyten i hinken. Till slut flyter inte bambun upp mera. Man kan alltid silikona fast någon glaskula som tyngd i den ena änden om man vill att den ska stå upp i sanden.
      Det är viktigt att bambun är helt under vatten i akvariet samt att man gör hål i den så att vatten kan tränga in i hålrummen.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ett tips som jag läst någonstans är att fästa rören med små skruv eller silikon på en silikon platta i botten .. som ligger under gruset.. så när bambun blir dålig fiskar man upp plattan och kopplar på nya bambu-rör...se till så att bambun inte ä besprutad med nå snuskigt medel för att hålla längre!...

        tips tips..!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • carina
          • March 2002
          • 2

          #5
          Ah, tackar för tipsen, ska fundera lite till hur jag ska planera vidare!

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Hur ska man veta att de inte är besprutade? Måste det stå på eller?

            Jag ska ju nämligen köpa idag, och har ingen aning vilka man kan köpa eller inte.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vad skulle de vara besprutade mot?
              Köper du blomsterpinnar så är det väldigt tveksamt att de skulle vara besprutade mot något, men för säkerhets skull så bör du fråga personalen om de vet detta.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...