Fylla på mer sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Fylla på mer sand

    Hej!

    Jag har för lite sand i mitt akvarium, eller rättare sagt, jag måste fylla på mer för att mina fiskar kan simma under BTN bakgrunden och fastna (50BTN och 60 högt akvarium). Någon som har något tips hur jag ska göra detta med fiskar, växter och allt? Jag tänker att det borde kanske skrämma slag på dem om man bara häller uppeifrån och sen gräver rätt på botten? Man kanske ska använda någon sorts rör att hälla i?

    Tack o god jul!
  • Karlsson1
    • October 2008
    • 179

    #2
    Vet inte hur mycke sand du ska ha i,men en liten spann (leksaks spann)med grus i som du sakta sänker ned borde gå.Glöm inte tappa ut lite vatten först.
    Har inte testat själv, men tycker det borde gå.

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Jag är också lite osäker på hur mycket det behövs. Jag behöver fylla på med lite mer än 1cm, fast bara baktill. Karet är 1.5m långt. Jag kommer nog hålla på ett tag med den där leksaksspannen, men det är nog bättre än att hälla från toppen av karet.

      Kommentar

      • Karlsson1
        • October 2008
        • 179

        #4
        Hoppas du fattar vad jag menar. Du sänker ner spannen till botten, och sen tippar ut sanden.
        Tror inte det tar så lång tid.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Jag brukar använda en 1L tillbringare i plast när jag fyller på grus i mina kar.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • ZZulan
            • December 2008
            • 144

            #6
            Jodå, jag fattar och håller med om att det verkar vara en vettig lösning :-) Jag har dessutom en 3½ åring hemma så det är ingen brist på spannar heller ;-)

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              När jag har fyllt på lite grann har jag bara tagit en näve sand, stoppat ner armen i karet och lagt den där jag velat ha den, och upprepat några gånger. Fast det kan nog bli jobbigt om man ska ha i mycket.

              Kommentar

              • Coplins
                • October 2008
                • 73

                #8
                En idé om man har finkornig sand som tex blästersand skulle vara om man fäster en bit slang på en tratt. Slangens mynning riktar du nära botten där du vill fylla på och sedan häller du i blästersanden i tratten. Sanden rinner ut (förhoppningsvis) precis där du vill ha den och fiskarna slipper chockas av ett sandregn från ovan.

                Har inte testat idén i praktiken men det borde fungera.
                Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                240 l

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Har själv gjort en anläggning av ett plaströr med 1 tums diameter. Längst upp har jag fäst en avskuren plastflaska som tratt. Sen är det bara att skyffla sand/grus i tratten och "styra" sanden dit man vill ha den med röret. Fungerar perfekt och grumlar inte särskilt mycket.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • woodo
                    • January 2007
                    • 605

                    #10
                    ett annat tips, snarlikt dom senare, är att använda din (vilken jag förmodar att du har) slamsugare som tratt o slang. Håll den upp och ner och häll i själv sugdelen dvs.
                    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                    Kommentar

                    • Bluesman
                      • August 2008
                      • 177

                      #11
                      Ta en plastpåse och fyll den med sand och håll påsen stängd medans du sänker ner den till dit du vill ha sanden. Sen är det bara att portionera ut sanden där du vill ha den.

                      / Göran

                      Kommentar

                      Arbetssätt...