Dyra bakgrunder?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Dyra bakgrunder?!

    Hur kan en "BTN"-bakgrund till ett Juwel 180 kosta mer än själva akvariet mer eller mindre?! (paket dessutom, med pump, belysning och möbel osv osv)

    Svenskt företag, inga obskyra saker som skall importeras från långtbortistan.

    Plast.

    Detta var det roligaste jag sett på länge..

    Eller har jag missat något?
  • larson
    • January 2008
    • 119

    #2
    Ursprungligen postat av Bowman
    Svenskt företag, ...
    Har du någonsin undersökt vad det kostar att ha anställda i Sverige? Lön+arbetsgivaravgifter+kostnader+skatt+moms+mm+mm ... Och en stor del är väl gammalt hederligt hantverk med målning, det är ju inte bara en jämngrå plastklump. Inte särskilt underligt längre då. Fast om man skulle börja tillverka sådana bakgrunder i Kina eller Bangladesh eller något annat ställe där arbetarna får tre kronor i dagslön så skulle nog priset vara lägre. Förmodligen kvaliteten också.
    /lars olof

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Ursprungligen postat av larson
      Har du någonsin undersökt vad det kostar att ha anställda i Sverige? Lön+arbetsgivaravgifter+kostnader+skatt+moms+mm+mm ... Och en stor del är väl gammalt hederligt hantverk med målning, det är ju inte bara en jämngrå plastklump. Inte särskilt underligt längre då. Fast om man skulle börja tillverka sådana bakgrunder i Kina eller Bangladesh eller något annat ställe där arbetarna får tre kronor i dagslön så skulle nog priset vara lägre. Förmodligen kvaliteten också.
      Du tycker inte det är konstigt att en liten detalj som en bakgrund kostar mer än resten av allt?

      Tror nog inte svenne banan sitter och målar för hand längre..

      Men visst är det dyrt att tillverka i sverige.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av Bowman
        Du tycker inte det är konstigt att en liten detalj som en bakgrund kostar mer än resten av allt?

        Tror nog inte svenne banan sitter och målar för hand längre..

        Men visst är det dyrt att tillverka i sverige.
        Finns andra bakgrunder som är billigare eller så kan du tillverka själv.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är lite skillnad på var grejerna är tillverkade och lönebilden där, sedan hur många Juwelkar kontra BTN-bakgrunder tror du säljs?
          Jämför de billigare bakgrunderna med BTN så får du se en stor skillnad i både utseende och hållbarhet och med bakgrunder så är det oftast så att du får vad du betalar för.
          Sedan är det upp till var och en att bestämma själv vad han vill satsa på, en snygg verklighetstrogen bakgrund eller något annat...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Något annat
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Är det verkligen ingen som tycker priset är i överkant?

              Jag har inga problem med pengar direkt, och har dessutom redan tänkt att bygga egen bakgrund innan jag konstaterade priserna. Jag blev bara så förvånad. Dyra trodde jag säkert, men inte dessa priser..

              Trodde inte det skulle komma syrliga kommentarer mot mig i denna fråga...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det var nog inte menat så och du får inte ta det personligt på det viset, men ställer du en fråga på det viset är risken att det blir du som blir det svarta fåret ganska stor.
                Jag tror att de flesta som håller på med akvaristik kan hålla med om att visst är de dyra, men som jag skrev så finns det olika anledningar till detta.
                Fördelen den senaste tiden är BTN Slimline, som har samma kvalité som de "vanliga" bakgrunderna men är billigare och inte tar så stor plats i karet.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Priset på BTN kan aldrig komma upp i sitt rätta värde..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det finns dyra akvarier och det finns dyra bakgrunder.
                    Det finns billiga akvarier och det finns billiga bakgrunder.

                    Så visst väljer man ett billigt akvarium och en dyr bakgrund så blir babgrunden på det sättet relativt dyr.
                    Väljer man ett dyrt akvarium och en billig bakgrund (som t.ex. BTN Slimline) så blir bakgrunden relativt billig.
                    Valet är ens eget.

                    Sedan är det väl som så att många är inte vana vid att bakgrunder till akvarier skall kosta (vi är sedan länge vana vid billiga fula planscher) och då känns det konstigt att kanske betala en massa för en bakgrund till ett akvarium.

                    Jag kommer ihåg att jag en gång snackade med en ägare till en akvarieaffär och han beklagade sig ungefär som du över hur dyra akvariebakgrunderna var och det borde väl gå att göra billigare.
                    När han skulle åka så visade han sin nyinköpta snygga instrumenpanel som han köpt till sin bil. Det var en bra gjord träimitation i plast och jag frågade honom vad han gett för den - bara 1800 blev svaret.
                    Kvadratmeterpriset för den "plastbiten" var 50% högre än vad det var för "plastbiten" i BTN-bakgrunden.
                    Materialkostnaderna i de bägge plastbitarna var ungefär samma - den stora skillnaden var att "bilplastbiten" var helt platt - vilket innebär att produktionstiden för den var några sekunder mot många minuter för "BTN-plastbiten".
                    Så sett till produktionskostnaden så borde "BTN-plastbiten" vara åtminstone 10 ggr dyrare än "bilplastbiten" - nu var det istället som så att den senare var en bra bit dyrare och ändå tyckte affärsägaren att det var BTN som var dyr och inte tvärtom.
                    Så kontentan av detta - vi är inte vana vid att kvalitet och snygg design i akvarium får kosta och därför känns det dyrt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Jag håller med dig bowman..det är alldeles för dyrt. Det sägs ju att det är väldigt dyrt att tillverka dessa bakrunder..men inte ska det behöva kosta mer än själva karet

                      Om du prompt vill ha plast i akvariet så tipsar jag dig om att göra en bakrund själv...

                      Finns några trådar om det här på forumet..finns väldigt bra tips m.m
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Det är väl som dem flesta är inne på man får vad man betalar för,men billigt nja det tycker nog inte nån här på Zoopet att det är, billigare vill man väl alltid att produkter ska vara när plånboken ska upp.Det är som...ska jag köpa en Lada eller en Volvo satan vad dyr Volvon var???
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • wassen
                          • September 2008
                          • 51

                          #13
                          Jag håller med här att man ryggar bakåt när man ser priserna.
                          Mycket av priset tror jag dock finns i utvecklingskostnadera? är det itne mycket pill att ta fram dessa?
                          Men jag väljer att avstå från dessa då jag itne har ekonomin att fixa ett "fint" akvarium, jag nöjjer mig med ett "fult" utan bakgrund så länge...

                          Lite som att skilja på skoda och audi...
                          Men i prpprtion till akvariet är det dyrt.. Plastbilen till bilen kostade 1800 men bilen kostade troligen mera än det.
                          Och frågar man här så kanske man får ta lite hådrda svar.. Är det inte många entusiaster här? Fråga på ett volvoforum varför varför det köper volvo när skoda är så mycket billigare med "samma" prestanda =P

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av wassen
                            Mycket av priset tror jag dock finns i utvecklingskostnadera? är det itne mycket pill att ta fram dessa?
                            Nja, den särklassigt största delen av priset ligger utan tvekan i produktionskostnaden - även om det i ochj för sig är mycket krångligt att utveckla en ny produkt.

                            Men i prpprtion till akvariet är det dyrt.. Plastbilen till bilen kostade 1800 men bilen kostade troligen mera än det.
                            Så om priset på akvarium 20 dubblas så är plötsligt då bakgrunderna billiga
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              Jag har jobbat med härdplaster och vet därför att det är dyra grejer. Dessutom sliter de extremt mycket på verktygen man skär dem med. Glas däremot är ett mycket billigt material. Så därför tycker jag inte att det är det minsta konstigt att bakgrunden är dyr.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...