Anti-alg-sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Anti-alg-sten?

    Såg just på PWSS något de kallar "Anti alg sten" som ska avge järn till nytta för växterna, och binda fosfater till förfång för alger. Vad kan detta vara för något? Är det en naturlig sten, eller en konstgjord klump? Om den är naturlig, vad för mineral kan ha dessa för oss akvarister trevliga egenskaper? Jag är mest bara nyfiken, klarar mig än så länge rätt bra utan en sådan tingest i akvariet.
    /lars olof
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Jag är skeptisk, som med allting annat som låter för bra för att vara sant så är det oftast det också! (Observera utropstecknet i slutet av mitt påstående..)

    Därmed påstår jag alltså indirekt i mitt inägg att pwss i just det här fallet säljer ormolja, därmed inte sagt att jag anser pwss varandes oseriösa. (Även om dom på sin hemsida inte har en siffra rätt gällande energiförbrukningen hos motorn på en EHEIM 2260 Classic, här behövs inget utropstecken för det är ren och skär fakta..)
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ja, den kanske binder lite fosfater och avger järn, men det som orsakar alger är ju ofta olika typer av obalanser, exempelvis för mycket järn och för lite fosfater eller tvärt om. (Och många andra orsaker...) Den här stenen kan inte sägas vara en lösning för våra algproblem.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • larson
        • January 2008
        • 119

        #4
        Det jag undrar mest över är om det kan vara någon naturlig mineral, eller om det är en konstgjord stenklump man använder.
        /lars olof

        Kommentar

        Arbetssätt...