Laga BTN-modul

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Kiwin
    • April 2007
    • 114

    Laga BTN-modul

    Har köpt ett 375 liters kar med olika moduler i. En av modulerna tjänar som filtermodul.
    Killen som hade karet innan hade troffar i medans jag har olika SA bla tetror och dvärgciklider. Då tetror är betydligt mindre än troffar uppstår problemet att de simmar in i filtermodulen genom en del mindre och större springor mellan modul och glaset. Vissa av springorna är 1cm breda vilket gör det svårt att silicona dom

    Har försökt att täppa igen springorna med filtermatta men resultatet blir inte bra.

    Till min fråga: Finns det något bra sätt att "täta" de breda springorna?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Don Kiwin
    Har köpt ett 375 liters kar med olika moduler i. En av modulerna tjänar som filtermodul.
    Killen som hade karet innan hade troffar i medans jag har olika SA bla tetror och dvärgciklider. Då tetror är betydligt mindre än troffar uppstår problemet att de simmar in i filtermodulen genom en del mindre och större springor mellan modul och glaset. Vissa av springorna är 1cm breda vilket gör det svårt att silicona dom

    Har försökt att täppa igen springorna med filtermatta men resultatet blir inte bra.

    Till min fråga: Finns det något bra sätt att "täta" de breda springorna?
    Lägg modulen ner på en platt underlag. Mät hur bred den största glipan är. Ta fram en tuschpenna och sätt fast en distans på den - distansen skall vara så bred att tuschpennan kommer att hamna i höjd med den största glipan. Lägg ner tuschpennan på det platta underlaget och dra ett streck runt hela modulen.
    Ta sedan fram en hyvel eller rasp och hyvla/rpaspa ner till strecket på modulen - på så sätt kommer modulen att ligga kloss an mot akvarierutan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Don Kiwin
      • April 2007
      • 114

      #3
      Tackar för förslaget Kjell. Jag anser nog att det är det bästa sättet att göra om modulen inte sitter i karet.

      Tyvärr så uttryckte jag mig kanske en smula otydligt , modulen sitter limmad i karet och karet är väl inkört och igång. Jag har således ingen större lust att plocka ur den ur karet, däremot kan jag tänka mig att tömma på vatten så att problem områderna hamnar över ytan.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        OK - men täta då med lite frigolit eller filtermatta först och lägg sedan silikon på detta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Don Kiwin
          • April 2007
          • 114

          #5
          Känns som om jag fått lite ideèr hur jag ska lösa det hela.
          Får prova med silicontäckt frigolit.

          Tack för hjälpen Kjell!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...