Förslag på inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Förslag på inredning

    Har ni några vettiga förlag på hur jag ska kunna inreda mina två kar så att de blir snyggare att titta på?

    120 l:


    54 l:


    (Ja, jag ska försöka ta bättre bilder)
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    #2
    BTN slim-line bakgrunder tycker jag är snyggt.

    mera ljus, dom ser lite mörka ut.

    kanske sprida ut växterna lite mer i 54L karet.

    hitta lite snyggare stenar, kankse ljusare grus.
    Lyssna inte på mig

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Främst mer ljus, och ta bort "ogräset" till vänster i 54 liters. Sen att byta till vit sand skulle inte vara helt fel, eller iallafall ljusare.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Ursprungligen postat av Triggerhappy
        BTN slim-line bakgrunder tycker jag är snyggt.

        mera ljus, dom ser lite mörka ut.

        kanske sprida ut växterna lite mer i 54L karet.

        hitta lite snyggare stenar, kankse ljusare grus.
        Om jag hade haft mer pengar hade jag garanterat köpt någon BTN bakgrund, men nu är det dåligt på pengasidan.

        Vad rekomenderar du för ljus då? Det är något medföljande lysrör i bägge karen. Ser tror jag det står på dem.

        Har bytt ut lysröret i 54 l mot ett aqua-Glo, att de ser så mörka ut kan nog bero på min kamera också..


        Ursprungligen postat av JojjeN
        Främst mer ljus, och ta bort "ogräset" till vänster i 54 liters. Sen att byta till vit sand skulle inte vara helt fel, eller iallafall ljusare.

        Jag som älskar mitt svarta grus

        Och det sk ogräset vill jag inte ta bort då det är det enda som jag lyckas få att växa i mitt 54 l kar. Det är för övrigt valle växter

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          120 liter: Köp PMDD och börja göda i karet då det ser ut som dina växter har näringsbrist. Sedan skulle det inte vara fel med tex Jättevallisneria baktill i karet, och någon lite lägre växt i främre halvan och det finns olika sorters Cryptocoryne som skulle passa.
          En rot är heller inte fel, som kan komma från det högra bakre hörnet.

          54 liters: Ta bort andmaten som du har på ytan, och ansa dåliga blad på svärdsplantan. Det ser även ut att inte denna plantan är planterad i gruset, något som den bör vara.
          Plantera Vallisnerian mer baktill i karet och skaffa även i detta karet några krukor Cryptocoryne som kan buska till sig lite.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            120 liter: Köp PMDD och börja göda i karet då det ser ut som dina växter har näringsbrist. Sedan skulle det inte vara fel med tex Jättevallisneria baktill i karet, och någon lite lägre växt i främre halvan och det finns olika sorters Cryptocoryne som skulle passa.
            En rot är heller inte fel, som kan komma från det högra bakre hörnet.

            Jag göder med PMDD Sedan några dagar tillbaka
            Ja, bra tips på växter! Ska kolla upp detta med roten också.

            54 liters: Ta bort andmaten som du har på ytan, och ansa dåliga blad på svärdsplantan. Det ser även ut att inte denna plantan är planterad i gruset, något som den bör vara.
            Plantera Vallisnerian mer baktill i karet och skaffa även i detta karet några krukor Cryptocoryne som kan buska till sig lite.
            Andmaten har jag mer för kampfiskens skull, men det kanske inte behövs? Ja, hade storrengöring idag så alla dåliga växtdelar är borttagna.

            Ang. "svärdsplantan" så är det ingen svärdplanta utan en Anubias. Och det ska väll växa på rötter?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Sorry, men det är en svärdsplanta och den bör planteras i gruset/sanden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Det kan det omöjligt vara... när den var planterad i gruset växte den ingeting. jag frågade då här på zoopet vad jag skulle göra så att den började växa och fick då tipset om att binda fast den på en rot och efter det har den växt som bara den!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Var det i den här tråden du fick reda på vad det var för växt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119179 ?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • larsemil
                    • June 2008
                    • 172

                    #10
                    håller med ansjo - det där är inte en anubias.

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Stämmer bar det ansjo.

                      Men är det en svärdsplanta så får jag väl ge mig då och plantera ner den i gruset

                      Edit: Ni har rätt, den liknar en Osiris svärdplanta väldigt mycket efter en koll i växtbeskrivningarna
                      Senast redigerad av gickan_87; 14 December 2008, 23:01.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det stämmer nog bra det, om du hade mer ljus ner i burken skulle du få se att de nya bladen blir röda med.
                        I vilket fall som helst så är det en snygg planta, sedan om den sitter på stocken eller i gruset spelar ingen kvitta.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Funderar på att byta ut Fluval 3+ mot ett ytterfilter, Fluval 105 eller 205?

                          Det skulle ju ge lite mer utrymme och få bort den fula svarta "klumpen" som jag tycker är jäkligt ful

                          699 kr för en Fluval 205, är det dyrt?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det är ett helt OK pris för ett ytterfilter och du gör ett bra val att skaffa detta samt ordnar så du får mindre "skit"jobb med karet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15
                              Vad menar du med mindre "skitjobb"? Nu blev jag ju nyfiken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...