Inreda ett uppfödningskar för malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Inreda ett uppfödningskar för malar

    Hallå,

    jag är relativt ny inom uppfödarvärlden och tänkte försöka mig på att föda upp malar (förhoppningsvis L015).

    Jag har fått olika svar på internet som vanligt, och jag har väl inte direkt någon erfarenhet av att föda upp.

    Så jag tänkte be om lite fler tips på hur jag ska inreda detta, och även Yngelkaret..??

    Det är endast små mal-arter jag tänkte prova på.(om jag inte får tag i L015 så blir det någon annan mindre sort, max 15cm)

    Yngel karet är på 60l och den lite större för uppfödningen är på 100-120L.

    (Om jag lyckas få någon kull så har jag 2 till kar med fredliga små fiskar i som jag kan använda för ynglen)


    Jag har tänkt ha flera olika grottor, och rötter..

    har fortfarande lite funderingar angående gruset..

    (När jag har samlat på mig tillräckligt med information för att starta upp det hela , tänker jag göra en ny tråd i Projekt)


    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • bonzor
    • October 2003
    • 11

    #2
    Slå en skärva ur en olackad lerkruka och vänd upp och ned.Då får hanen en fin grotta där honan kan lägga ägg inne i grottan.Hanen stannar i grottan och äter inte tills ynglena är frisimmande.Han stannar vid ingången och fläktar friskt vatten.
    winniegården

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Jag har nu 3 grottor som jag gjort av rötter och en sten grotta..

      akvariet har varit igång över en vecka nu, med vatten från min stora tank... ska beställa malarna på måndag ..
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      Arbetssätt...