Reptilsand i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Reptilsand i karet?

    Är ute efter en intensivt afrika-röd sand, och hittade en sådan bland reptilsand. Finns det några problem med att använda en sådan sand?

    Alternativ 1: http://www.reptillagret.se/namibater...nal-p-144.html

    Alternativ 2: http://www.reptillagret.se/namibater...and-p-148.html

    Skulle kalkhalten vara hög är det bara ett plus, mer orolig är jag för att den skulle vara för lerig/kompakt för att växtligheten ska må bra. Att priset är skyhögt är en smäll jag kan ta...

  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Varför inte pröva Aqua-Clay från Södermalms akvarieaffär?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Vadå då? Är den röd då eller? Clay, det är inte lera i den?

      Det är lite lång lång resa för att komma till Stockholm.

      Jag har redan hittat två sorter sand, som jag länkat till ovan, som jag är jätteintresserad av.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Nej det är en röd lecasand,, som har den otroligt fiffiga egenskapen at den skapar självcirkulation i karet. Ring till Janne på Södermalms och hör om han kan skicka den, leca väger ju inte mycket.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Funderar på om reptilsanden är sån att den flyter, om du förstår vad jag menar... Inte att allt flyter, men du har kanske provat hälla väldigt finkornig sand i vatten? Ytspänningen är för stark så att säga... Men det är väl bara att prova med lite? kostar mindre än akvariegrus har jag för mig (5 kr/kg lösvikt i Skellefteå)...
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • lottiz
            • December 2003
            • 429

            #6
            Aha, leca... Seriöst? Hur får dom då lov att skriva att den är direkt importerad naturlig från namibia???

            självcirkulation i karet? Du menar att det blir gasbubblor i sanden eller hur då?

            I alla fall, leca flyter ju enormt, så då är det nog inte aktuellt och jag får leta vidare.

            120kr + 160kr frakt för 5kg, så det är knappast billigare än biltemas blästersand som jag har nu. Men färgen... nåja, det verkar ju inte som om denna sanden fungerar.

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Det finns leca för akvarier som inte flyter. Kulorna är porösa och släpper in vatten.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • lottiz
                • December 2003
                • 429

                #8
                Ah, så min sand från namibia är leca som inte flyter?

                Synd bara att den är felmärkt och inte är äkta afrikansk sand... Hade varit lätt mycket häftigare om sanden kom från afrika och inte bara var krossade lecakulor..

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Ursprungligen postat av lottiz
                  Ah, så min sand från namibia är leca som inte flyter?

                  Synd bara att den är felmärkt och inte är äkta afrikansk sand... Hade varit lätt mycket häftigare om sanden kom från afrika och inte bara var krossade lecakulor..
                  Nej, läs igen, AquaClay är lecasand! Info:http://www.aquaclay.de/engl/index.htm

                  Kommentar

                  • lottiz
                    • December 2003
                    • 429

                    #10
                    Jaha, men den är jag inte intresserad av. Här är länken: http://www.reptillagret.se/namibater...nal-p-144.html

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Jag kan inte hitta någonstans att Aqua-Clay sägs vara importerad från Namibia.
                      Däremot står det så om reptilsanden.

                      Eftersom Aqua-Clay är avsedd att ha i akvarier så flyter den förstås inte! Leca är, som det står på hemsidan, lera från en speciell grupp som heter montmorillionit, som vid upphettning expanderar och bildar de karakteristiska bollarna. Men man kan inte dra alla sorter av leca över en kam, det är ungefär som att kalla alla tetror neontetror.

                      Aqua-Clay är 1-4 mm stor, och reptilsanden 0,2- 1,2 mm vilket nog gör att du kan få problem med för tätt bottensubstrat, det behövs antingen snäckor som bökar runt eller ett grövre substrat.
                      Men du får väl pröva dig fram!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • lottiz
                        • December 2003
                        • 429

                        #12
                        Finns det något innehåll eller någon tillsatts i Namiba-Terra Desertsand som gör den skadlig för akvariedjur?

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #13
                          Du får nog ringa eller maila till reptillagret och fråga.
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av lottiz
                            Finns det något innehåll eller någon tillsatts i Namiba-Terra Desertsand som gör den skadlig för akvariedjur?
                            Ha ha ha ha.. Du försöker att fråga om din röda repilsand och alla svarar på lecagruset som Södermalms Akvarieaffär säljer och som du överhuvudtaget aldrig har pratat om.. Ha ha.. Jag måste säga att tråden är lite rolig att läsa i sin helhet!!!
                            Det där lecagruset är ljusbrunt och absolut ingen sand. Det är mycket bra för balansen i karet men persoligen gillar jag inte färgen.. Jag håller med dig, den röda sanden är mycket mer spännande men är den inte lite väl röd??? Skulle ha varit snyggt med en mer rödbrun lr roströd kanske??!!
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • lottiz
                              • December 2003
                              • 429

                              #15
                              Jo, lite lustig vändning! ;P

                              Jag hade tyckt att den hade etestiskt sett varit för röd för ett vanligt akvarium, men när jag försöker återskapa en afrikansk flodbank vore den äkta afrikanska färgen perfekt.

                              Tyvärr vet jag inte hur den skulle påverka vattenvärdena, och innehållsförteckningen säger ju bara att det är ren sand från namibia - reptillagret har nog ingen erfarenhet av att ha den i akvarium. Mycket järn misstänker jag, i övrigt vet jag inte alls hur den påverkar djuren. Rent logiskt sett borde afrikanska grodor tåla afrikansk sand, men det är ju ingen självklarhet...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...