egen tillverkad bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pajsen
    • November 2008
    • 11

    egen tillverkad bakgrund

    Ska börja med min nya bakgrund nu.
    Har gjort en innan och den blev mycket bra.

    Nu till frågan.

    Jag hade tänkt att, när den är färdig för lack så tänkte jag smälta bort nästan
    allt frigolit (tänkte lämna kvar ca 1cm bakom byggfixet) så att nästan bara
    byggfixet är kvar som ett skal typ.tänkte lägga extra mycke fix så att det blir
    ca1,5-2cm tjockt.

    Hoppas bli av med mycket av flytmassan så det blir lättare att hantera i baljan.

    Tror ni detta kommer funka eller blir det för skört och kommer gå i sönder.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tror att det kommer att bli för skört med bara byggfix, men med ett par cm frigolit bakom funkar det säkert bättre. Varför vill du göra på detta viset?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      "Flytmassan" behöver du nog inte oroa dej för. Bara du siliconar ordentligt.
      Hur stor blir bakgrunden ?

      //Kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • pajsen
        • November 2008
        • 11

        #4
        jag hade ett h-vete med den förra bakgrunden pga flytmassan en natt sköt en av modulerna rakt up ur karet och krossade 4 av täckglasen och pajja en lysrörsramp.

        Dettta var i ett gigantiskt kar jag hadde för ngra år sen.
        Det var hemma byggt av fassan, och det var 4,3 meter långt vet ej hur
        många liter dock.

        Nu gäller det ioförsig ett litet på 133liter till dottern. då kanske det
        inte spelar så stor roll.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag byggde en frigolitbakgrund i ett 105 liters och silikonade fast bakgrunden och det funkade utmärkt. Snåla inte med silikonet bara.

          4,3 meters kar är stort, var frontglaset skarvat då?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • pajsen
            • November 2008
            • 11

            #6
            Då kör jag nog på det nu.

            Ja det var två glas framtill, det var tillverkat av 4mm rostfritt tror jag.En bra bit över en meter djupt. Han hade rockor innan och arowanas (stavning!!) som jag tyvärr alldrig hann se.

            Nu e jag nästan förbannad att dom har sålt huset och flyttat för nu hade jag velat ha det hos mig med massa småfiskar i. Köparna fick baljan på köpet.

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Ursprungligen postat av pajsen
              Då kör jag nog på det nu.

              Ja det var två glas framtill, det var tillverkat av 4mm rostfritt tror jag.En bra bit över en meter djupt. Han hade rockor innan och arowanas (stavning!!) som jag tyvärr alldrig hann se.

              Nu e jag nästan förbannad att dom har sålt huset och flyttat för nu hade jag velat ha det hos mig med massa småfiskar i. Köparna fick baljan på köpet.
              Ett sådant kar skulle kosta skjorta idag....
              Jo det är lätt att vara efter klok kunde själv fått en 350L för ett par år sedan men jag fattade inte då hur roligt det är med akvarium.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • stifflor
                • December 2008
                • 15

                #8
                Tjenare kan man andvända Alfix på min bakgrund? istället för husfix utan att skada fiskarna.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Om du bygger en kullrig 3D botten i fogskum och sen penslar ytan med lanatplast som du blandar 50/50 med kvartsand så kan du karva ur det mesta av polyuretanet och sen försegla baksidan med lanat, ska du airbrusha framsidan så tippar jag på att du bör toppa med ex lanat 1600, resultatet lär vara så nära du kan komma en riktig BTN utan att knacka dörr och fråga efter företagshemligheter.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...