Mopani missfärgning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Mopani missfärgning

    Har fått tag i en helt underbar Mopanirot på en zoobutik, stor och cool i formen. Problem kommer ju dock att uppstå då jag ska ha i roten i karet. Har haft en betydligt mindre Mopani tidigare och den missfärgade i flera månader innan jag till slut tog ur den ur karet, trots kokning och skrubbning.

    Hur kan man göra för att slippa detta gula tevatten? Läste i en annan gammal tråd här om någon som använda ”Tetra aqua crystalwater” preparat för att få bort missfärgningen, funkar det? Och hur mycket skall man då tillsätta? På förpackningen står det tydligen 5ml/10L men hur ofta? Bara när man gör vattenbyte eller ännu oftare?

    Har ju ingen kastrull som tar denna rot, så jag funderar på att lägga den i blöt i en stor plastbalja i någon/några veckor, och byta vatten ofta och skrubba roten. Kan det hjälpa eller måste man ha kokande vatten? Det vet jag nämligen inte om baljan klarar utan att börja smälta.

    Kommer roten någonsin att sluta missfärga eller gör de det för alltid? Vet att vissa tycker att det är snyggt med detta vatten, men jag är inte en av dem
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Har en hel del erfarenhet av rötter och då också Mopaniröttermitt tips till dig är att Koka den i en massa omgånger som du var inne på om den är för stor så får du bara koka hälften sen vänder du på det.Detta ska upprepas ett antal gånger med nytt vatten i var gång,så ska det färgas mindre varför du skrubbar vet jag inte vad ska det ha för funktion enligt dig??det är porerna du vill åt att dem öppnas i det kokande vattnet och släpper färgen plus att den sjunker lättare,nu sjunker Mopani oftast direkt efter som det är ett hårdare träslag än andra.

    Om du kokar roten som jag beskrev nu pratar jag om ett antal timmar så ska den inte färga så mycket bara lite om du har otur,av alla mina Mopani rötter och det är ett antal kilo så har inte ett av dem färgat när jag har gjort så som jag har beskrivet för dig
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Då ska jag testa att koka, problemet blir bara kastrullhistorien eftersom roten är så stor (både lång och bred). Men jag ska försöka få ner den i alla fall =)

      Tack och bock!
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Nu vet jag att kokning i kastrull är uteslutet, i alla fall i mina grytor och på min spis.

        Anledning: http://akvariet.fridaskoglund.se/div/kok.jpg

        Förutom att det bara är den ena sidan som får plats så får inte kastrullen och roten plats under köksfläkten. Och att skruva ner den bara för att koka en rot känns lite "Overkill"
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Kan tillägga att den kastrullen är på 10L och störr har jag inte.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Då har jag inget annat tips tips än som du var inne på att blötlägga den innan fast det tar veckor att den ska sluta missfärga jag bruka kasta i mina i dammen dem som inte är Mopani har ett par där som har nog flytet ett par månader men om man inte har en damm så kan det vara svårt.Men som du har på bilden har många av mina varit och då har jag bara vänt hela tiden men om Fläkten tar imot så kan det bli svårt ett tips är att du kör den i ungnen med vatten på en plåt har aldrig testat kan funka kanske..=)
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Såga itu roten, koka den och foga samman igen med pligg och polyuretan limmet Bostic 800.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Jag förstår inte denna fobi för lite färg från rötter Jag har kar fulla med mopani och annan "drift wood" och jag spolar bara av dem i duschen Visst lite färg på vattnet, men va då det avtar ju efter några vattenbyten, so why bather Anar dock en aning ironi från mr.fork lr...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Nope, ingen ironi, svarade samma sak förra året när frågan om blötläggning av stor rot kom upp, Bostics Polyuretan 800 är ett trälim för saker som ska vara under vatten.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13136

                    #10
                    Man lär nog har tillgång till bandsåg eller nåt för de är fan stenhårda och kommer troligen färga också, kind of double trouble
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Om man är klen så kan en vanlig bågsåg med ett finbladigt rivblad lösa det mesta.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Såga itu roten, koka den och foga samman igen med pligg och polyuretan limmet Bostic 800.
                        Jo, så skulle man kanske kunna göra, men då måste den sågas i tre delar eftersom den ena sidan inte går ner i kastrullen som den är. Blir mycket sågande och limmande och i slutändan kommer väl roten att missfärga ändå.
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        • Fridas
                          • September 2007
                          • 629

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag förstår inte denna fobi för lite färg från rötter Jag har kar fulla med mopani och annan "drift wood" och jag spolar bara av dem i duschen Visst lite färg på vattnet, men va då det avtar ju efter några vattenbyten, so why bather Anar dock en aning ironi från mr.fork lr...

                          Efter några vattenbyten vet jag inte om jag håller med om. Jag gör delvattenbyte 1 gång i veckan i mitt 375L kar och vattnet har varit missfärgat i över 8 månader på grund av den gamla mopaniroten, och den är bara 1/8 så stor. Det är ungefär 35-40 vattenbyten och missfärgningen var ändå kvar.

                          Om man vill ha gult vatten så är det klart att man inte bryr sig, men om man inte vill det så är det inte så kul. Det förstör ju inredningskänslan man har. Ungefär som att behöva ha svart sand när man egentligen vill ha vit, eller Cabomba istället för Anubias. Man vill ju ha karet på ett visst sätt, och jag tycker att ljuset gör mycket för själva inredningen. Om då vattnet är kissgult eller tebrunt så är det inte så kul
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #14
                            Frida: jag kan bara säga att jag känner inte igen problemet, i ett kar har jag 3 stora mopani och även redmore och de färgade max 2mån... gäller 6 övriga kar som har rötter också, så jag är förvånad
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Då skulle jag fylla upp badkaret med hett vatten och sätta på alla kastruller på spisen och se till att vattnet hålls varmt, fast du kanske inte har något badkar heller?
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...