Torv med fibrer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Torv med fibrer

    har för mig att jag sett denna fråga förut men såg inga egentliga svar...
    vart i helskotta får man tag i Ogödslad torv med fibrer? hittar bara massa torv-mull och det ser ju kanske inte så kul ut i ett akvarium.
    går det att slita isär torv-block och blötlägga dem så det blir något vettigt eller är det för kompakt och jobbigt?
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Ursprungligen postat av Mobster
    har för mig att jag sett denna fråga förut men såg inga egentliga svar...
    vart i helskotta får man tag i Ogödslad torv med fibrer? hittar bara massa torv-mull och det ser ju kanske inte så kul ut i ett akvarium.
    går det att slita isär torv-block och blötlägga dem så det blir något vettigt eller är det för kompakt och jobbigt?
    Vet att Akvarielagret har torv som är väldigt fibrig, dock blir det väl ganska dyrt. Personligen föredrar jag dock torv som är mer nedbryten, ser bättre ut.

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #3
      Torvmull?
      hittade sånt billigare men aldrig sett det i en burk, har du några bra bilder? hur är det att hålla ihop? med pump och så

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av Mobster
        Torvmull?
        hittade sånt billigare men aldrig sett det i en burk, har du några bra bilder? hur är det att hålla ihop? med pump och så
        Ja, alltså inte så att det är ett damm enbart. Men det brukar ju vara lite blandade godbitar, så att säga. En del fibrer, lite rötter, mull osv. Den som finns på Akvarielagret är i princip enbart en massa fibrer, och det blir inte lika bra tycker jag.

        Jag använder inga pumpar i akvarium där jag har torv, det skulle virvla runt alldeles för mycket.

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          köper du i trädgårdshandel? och vad står det då på säckarna? det jag sett hittills har varit enbart "damm", fast jag har bara varit inne på ett ställe egentligen...ringt runt lite men där har det låtit som det är helt utan fibrer...fast jag har inte varit och tittat...tänkte iofs främst på odlingsburkar för de killis vi har och våra Danios...och framtida Bettor...lite inspirerat av Janne

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Min torv kommer från lite olika ställen. Dels är det killiäggstorv, dels torv som jag köpte på Akvarielagret, dels från något okänt ställe som jag inte kommer ihåg och dels torv som jag köpte från www.ta-aquaculture.co.uk . Den senare var egentligen bäst, men också dyrast så klart. Det kan ju vara så att det kanske bara verkar som att det bara är damm? Brukar ju vara ganska blandad kompott.

            Största problemet med att köra torv som bottenmaterial är ju att det inte går att rengöra, så jag tycker väl inte att det är att rekommendera i akvarium där man har hög fisklast eller matar mycket, eller om man tänkt köra akvariet en längre tid (mer än ett år åtminstone), då du förr eller senare kommer få riva ut allt eftersom det är så mycket uppsamlat skit i botten.

            Och vad gäller Bettor så tycker jag att arter från coccina- och splendens-grupperna funkar bra över torv. De flesta munruvare skitar nog ned för mycket.

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              mjo, men burkarna med odling i skulle nog iaf vissa plockas ur och i fisk...som daniorna äter sina iaf...sen kanske låta killisarna gå någon annanstans lite då och då, blir ingen super-odling av något

              Hmm, ska in och titta på lite trädgårdsaffärer inom kort för att kika närmre på hur dammigt det egentligen är

              Kommentar

              Arbetssätt...