För stora håll i krukan – riskzon i akvarium!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    För stora håll i krukan – riskzon i akvarium!?

    Idag var det panik! Kom hem och tittade till fiskarna. Allt okej. Gick till köket att förbereda mat och under tiden kollade till fiskarna igen (man bara måste, eller hur?). Panik – en corydoras sitter fast i krukans bottenhåll. Den var kanske skrämd när jag kom och trodde hållet var tillräckligt stor att ta sig igenom.

    Då började allt springande och skrikande – gubben kom ner och kollade vad hade hänt (trodde väl att jag brände mig…).
    Vad bra med lugna människor – han flyttar mig ifrån burken, rullar upp skjortärmar och fiskar upp krukan med den fastkillade krabaten. Efter en stund lyckades han att få den loss. Vilken glädje!

    Slutsatsen? Se till att onödiga öppningar i krukor/grottor inte finns eller att de är tillräckligt stora för dina fiskar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    ibland så växer de ur hålen också så att säga... Mina minsta yngel simmar gärna in genom springorna på min filterhållare och käkar klägg som finns där, sen när de är mätta och ska pysa därifrån så har de plötsligt en kulmage och springan räcker inte till Fast det löser sig självt på några timmar
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Min Kinapleco fastnade i en liten modellkruka en gång. Var tvungen att slå sönder krukan och plocka ut den med pincett. Men den överlevde. Det var för cirka 8 månader sen. Tyvärr dog den för 1 månad sen.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        jag har ifs inte så små fiskar att de ens försökt ta sig igenom krukbotten hålet man jag har mina upp och ner. Fixade till hål i sidan av krukan med hjälp av vinkelslipen och en skiva avsedd för stenkapning. Anc. och pansarmalarna gillar sina grottor av brändlera =) Man kan sätt fast en sten eller likanande för hålet i botten med silikon.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #5
          Ursprungligen postat av Mick13
          Man kan sätt fast en sten eller likanande för hålet i botten med silikon.
          Mossa sitter där nu
          Fisken har ätit idag och verkar har klarat sig utan större problem.

          I stora karet har jag mindre krukor med "bortklippta" ingågnar i med. Det är bara ancistrusyngel som kan ta sig genom bottenhållet där.
          Kan alltid hoppas att om de äter för mycket så väljer de den stora ingången

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            ibland så växer de ur hålen också så att säga... Mina minsta yngel simmar gärna in genom springorna på min filterhållare och käkar klägg som finns där, sen när de är mätta och ska pysa därifrån så har de plötsligt en kulmage och springan räcker inte till Fast det löser sig självt på några timmar
            Det är riskabelt att skaffa kulmage!

            Kommentar

            Arbetssätt...