Hur ska man behandla en frigolitbakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matshall
    • April 2003
    • 42

    Hur ska man behandla en frigolitbakgrund?

    Jag håller på att fixa en egen frigolitbakgrund till mitt nya 222l kar och nu undrar jag hur jag ska behandla den efter det att jag lagt klart med husfix? Man läser att fiskar kan gnaga på bakgrunden och kanske må dåligt om man inte lackar den. Någon som vet och som har testat variantrena och som kankse har lite kunskap om vilket lack man ska ha i så fall. Har sett att folk använer epotex! Vad är det för speciellt med det lacket? Finns det nått som går att få tag på ett vanligt byggvaruhus?

    hälsningar Mats

    ----------------------
    222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

    /Mats
  • Tony
    • January 2002
    • 208

    #2
    Jag har använt Fluggers 2-komp vattenbaserad epoxygolvlack. Bakgrunderna har vart montererade i runt 1,5 år och hittils har inga firrar eller växter tagit stryk. Egentligen tror jag all vattenbaserad epoxy fungerar fint sålänge du låter den härda ordentligt (epoxyn är ganska onyttig i flytande form).



    mvh
    Tony Lejvell
    mvh
    Tony Englund

    Kommentar

    • matshall
      • April 2003
      • 42

      #3
      Låter bra! Kommer du ihåg priset? Jag håller på med modellflyg och använder mycket kompositmaterial som jag laminerar själv med två komponents epoxy/gjutplast. Den är inte vattenbaserad och vad jag förstår måste den vara det? Hur är det med vanligt två komponents lack, vatenbaserat? Kan det funka eller måste det vara en epoxyplast?

      /Mats
      ----------------------
      222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

      /Mats

      Kommentar

      • Tony
        • January 2002
        • 208

        #4
        1 liter av fluggers 2komp tror jag ligger på runt 100:-. Hur det är med annat än epoxy vet jag inte.



        mvh
        Tony Lejvell
        mvh
        Tony Englund

        Kommentar

        • nico
          • November 2002
          • 112

          #5
          tja, jag har använt epoxylack för akvarium och priset e dyrt, summan ligger på 210:- för att täcka en yta som är 1kvm ca:0,5 L
          sen beror de ju på hur tjockt man lägger lagret, men de behöver ju inte vara så mycket bara så att du täcker allt, som jag har gjort me torv först och sen lack!
          GL

          nico
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68204
          nico
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68204

          Kommentar

          • matshall
            • April 2003
            • 42

            #6
            Jag tycker det verkar bra med flüggers lack så det blir till att åka förbi färghandeln i eftermiddag. Måste köpa mer fix också.

            Tack för svaren
            ----------------------
            222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

            /Mats

            Kommentar

            • matshall
              • April 2003
              • 42

              #7
              Nu har jag köpt flûggers vattenbaserade epoxygolvlack. Det gick på 200 :- för 1 liter. Helt OK. Köpte man 2,5 liter blev det några tior billigare per liter. Om det funkar fint så är det ju betydligt billigare än epotexet. Hem och lacka min bakgrund i kväll. Just nu är jag på jobbet och sliter.

              /Mats
              ----------------------
              222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

              /Mats

              Kommentar

              Arbetssätt...