landdel, kalk, vattenfall, färgval/biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    landdel, kalk, vattenfall, färgval/biotop

    Jag sitter och planerar ett stort projekt där ett 350l kar blir ett paludarium för dvärgklogrodor. Det är bara i funderingsstadiet ännu, så det poppar upp en mängd frågor. Ber om ursäkt på förhand om inte alla frågor är helt smarta och genomtänkta ännu, iden är i sitt allra tidigaste stadium. Tar tacksamt emot all kritik och tips.

    1. Första funderingen är kring temat. Antingen kan jag göra en ljusare, sandgrå bakgrund och ha blästersand på botten. Det skulle framhäva grodorna vackert, men vara helt onaturligt. Alla mina kar hittills har jag strävat efter så naturlig kongoflods-liknande inredning, om än inte så långt draget att det klassas som biotop och med nackdelen att grodorna blir väldigt kamoflerade. Men naturligt är ju så vackert och säkert något som grodorna mår bra av... Framhäva grodorna eller simulera deras hemmiljö?
    2. pH ligger runt 7,6, och jag har mycket snäckkross för snäckornas skull, och vattennivån är på karens halva höjd. Det gör att alla mina kar har en ful kalkrand mitt på, på samma sätt som andra får på sina täckglas. Till ett "superprojekt" hade det varit riktigt synd. Finns det några detaljer att tänka på som gör att man kan undvika/minska detta?
    3. Landdelen är tänkt att byggas som en bakgrund med avsatser, där nederkanten är ordentligt framflyttad så att den går diagonalt. Min första tanke är att låta det "döda utrymmet" under/bakom bakgrunden vara tillgänglig för grodorna. Fördel är att grodorna får ett rejält gömställe, att man inte behöver vara rädd att de fastnar bakom bakgrunden, att jag kan gömma vattenfallspump utan att den är svår att plocka fram och vattencirkulationen främjas och att det ges mer utrymme för eventuella fiskar. Nackdelar är att det måste vara ursvårt att rengöra under. Tanken är att det skulle se ut som en flodbank och utrymmet har bildats naturligt av trädens rötter och bortspolad lera. Pro/cons?
    4. Någon som har supertips på hur man bygger bakgrunden för att göra det superenkelt att lyfta bort pump, doppvärmare o annat utan att rasera allt och utan att det syns?
    5. Kommer jag att, med nästan täta täckglas, kunna hålla minst 80% luftfuktighet utan regnsystem?
    6. Kan man spraya fogskum rakt i karet utan att det spräcker glasen? Lyckas inte projektet så är karet släng ändå, så det är inte så knussligt med att kunna plocka ur landdelen. (gjorde inte petnym det i sitt vackra regnskogsterrarium?)
    7. Är det lätt att skära i fogskum? Kan man värma den för att förändra strukturen på samma sätt som frigolit?

    Jag har massor av fler tankar och funderingar, men det får nog räcka för denna gången. Alla tankar kring projektet välkomnas varmt.

    Fakta: Dvärgklogrodorna kommer från kongofloden där träden sträcker sina rötter ner i vattnet och flodkanten består av röd/brun lera, sand och sten. pH bör ligga runt 7,6 eller något högre. Grodorna kräver mycket hög luftfuktighet för att kunna besöka land utan att snabbt dö, och skinnet är känsligt för vassa föremål. De vill inte ha strömt vatten, därför tänkte jag skapa cirkulation och syresättning med ett vattenfall - ur den fuktiga regnskogen rinner det säkert här och där ner en liten vattenränna i floden. Tanken är att bygga landdelen med fogskum, rötter, sten, sand och frigolit.

  • larson
    • January 2008
    • 119

    #2
    7. Det fogskum jag har sett har varit rätt hårt och sprött, funkar nog at karva i med tandad kniv, men spricker lätt sönder och lämnar tonvis med smulor. Har ej testat att värma. Kan finnas annat fogskum.
    /lars olof

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Ah, oki, jättebra att veta, tack! Jag kan ju testa att spraya lite någon annanstans först och pröva att skära/värma, går det inte bra så gäller mycket god planering då.

      Min tanke jag har nu är att bygga alla hålrum, grottor, pumputrymme, större "bergdelar" i frigolit och låta fogskummet täcka allt. Kanske behövs inte så mycket karvande då.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Jag skulle nog bygga bakgrunden i sektioner, och sedan spänna fast dom, så att de går att flytta och justera lätt. Om du bygger de av kraftiga korkeksbarkbitar så kan mossor och växter växa fast i korken vilket gör underverk för naturlighetsintrycket.

        Det här med hög luftfuktighet för att grodorna inte ska torka ut när de är ovanför vattenytan, dvärgklogrodor lämnar väl inte vattnet annat om det är något verkligt påtagligt fel/problem i eller med vattnet, så det är bättre att se till att de trivs ordentligt i vattnet än att oroa sig för hur de ska klara sig om de känner sig tvingade att lämna sitt rätta element?

        Kalkrand är ett klassikt problem, om man inte har rejält med kondens på insidan av glaset, men då förfular ju kondensen. Man kan ju ha dimm/sprayaggregat med destillerat vatten på timer som går igång när man ändå inte tittar, det kan hjälpa lite. Probemet med kalkrand brukar bli mindre ju mindre avdunstning man har, så med hög luftfuktighet så är det inte säkert att det blir ett så stort problem. Hög luftfuktighet kommer du troligtvis att få med vattenfall/bäck, särskilt om du har ordentligt med växter i landdelen.

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Jag har funderat över detta med sektioner, men det känns som enormt massa jobb. Göra formar och dona...

          Både ja och nej, visst trivs grodorna utmärkt med att stanna i vattnet, men är förhållandena rätt på land så kan de allt ta sig upp en del också. I sin hemmiljö ses dom titt som tätt på land nära floden, men då är fuktigheten på max också. I akvariet njuter de gärna på en vattennära landdel där de ligger och andas och slappar. Så om jag får upp fuktigheten tillräckligt så kan de tänkas utnyttja landdelen, men jag har inte haft något paludarium till grodorna tidigare så det är spännande att se vad som händer.

          Så en dimmaskin kan minska kalkbeläggningar?

          Det är ju toppen om fuktigheten minskar kalkranden, då blir allt till det bästa med min nuvarande planering.

          Ja, det ska bli ett spännande projekt, vi får se vart det bär när det väl drar igång...

          Kommentar

          Arbetssätt...