Var köper jag mörkt grus i Gbg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

Var köper jag mörkt grus i Gbg?

Jag är ute efter mörkt grus (Svart eller mörkgrått) utan vassa kanter och helst inte vidare dyrt.

Hittills har jag hittat detta grus på en affär, för 14 kr/kg vilket blir en dryg tusenlapp för min del,
    Finns sådant grus någon annanstans till ett lägre pris runt Gbg?
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

jag köpte mitt på zoosajten på nätet de har mörkt, svart ,vitt mm 10 kg för 62 kr blev mycket billigare än i min zoobutik trots frakt. deras frakt är 89 kr hur mycket man än beställer, jag tog 30 kg totalkostnad 275 kr(inkl frakt) snyggt med svart
    MammaMia

Kommentar

• Vic
      • November 2006
      • 1533

Annars så finns Biltemas blästersand. Väldigt fint, billigt, kanske aningen vasst men under den tiden jag hade/har det så har jag aldrig haft problem med det. Hade det bland annat tillsammans med multisar som är kända för att gräva väldigt mycket.
      Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• tummen
        • March 2005
        • 5199

Vill man ha lite olika grovlekar så kan man ju blanda upp biltemas sand med lite dyrare.

Jag köpte detta till mina räkakvarier:

Dekorationssand/grus för blommor, samt ett par påsar gråsvart i olka nyanser från akvarieaffären, denna akvariesand verkade mest bestå av krossad skiffer. Denna blandning blev rätt så grov, men om man som sagt blandar upp det med en eller flera andra sandvarianter så blir det säkert rätt så snyggt. Mitt blev mer "levande" än om jag hade använt endast en typ av sand. Till denna sand använder jag olika svarta stenar som jag hittat på stranden, samt kolsten. Bakgrunden är en BTN-slimline i "röd-grå gnejs".....
        Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

skall man ha mörkt så får man gå utomlands.
          aquaristics.net
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Mick13
            • May 2008
            • 1796

Ja tänker nästan som tummen att blanda några olika sorter är inte fel man får lite mer liv i substratet , såg svart rundkorningtgrus till rabatter på vår lokala plantskola och den kostade inte 14kr/kg och den var som jag tycker bra till karet , klart den behöver tvättas noga före den hamnar i karet. Som du vet kör jag grus från vår badstrand i mitt räkkar. =)
            In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• Solid
              • August 2007
              • 734

Ursprungligen postat av doppingen
              jag köpte mitt på zoosajten på nätet de har mörkt, svart ,vitt mm 10 kg för 62 kr blev mycket billigare än i min zoobutik trots frakt. deras frakt är 89 kr hur mycket man än beställer, jag tog 30 kg totalkostnad 275 kr(inkl frakt) snyggt med svart
              Hur lång tid tog det att få hem det?

Kommentar

• Solid
                • August 2007
                • 734

Tack för era svar!

Jag har själv varit inne på att ha med en del sand, men problemet är att hitta det jag ska ha mest av dvs gruset... Eller, jag har hittat bra grus men det var i överkant gällande pris för min del

Så jag undrar fortfarande, har ni något förslag på var i Gbg det kan finnas grus som stämmer någorlunda med mina önskemål?

Kommentar

• Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

Hornbach har svart grus om du vill ha det, det köpte jag en gång. Kommer inte ihåg vad det kostade.

Klicka på bilden för större version

Namn: bakgrund_36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 2102671
                  Senast redigerad av Pannecke; 27 October 2008, 13:22.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

Ursprungligen postat av Solid
                    Hur lång tid tog det att få hem det?
                    hej mycket snabbt! jag ringde dom på månd fm hade paketet på tisd middag. kunde inte gått fortare(ja om man hämtat det själv men man hade ju en bit)
                    MammaMia

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

de flesta bygghandlare (hornbach/bauhaus/woody/k-rauta) har svart diabaskross
                      från www.flisbyab.se i sina sortiment, brukar kosta runt 130-150 kr för en 20 kiols säck, dvs 6,50-7,50 svenska pesos / kilo.....

själv kommer jag att betala 100 pesos för 250 kilo nästa månad........

.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• shpend
                        • August 2002
                        • 2010

Ursprungligen postat av Kensa
                        från www.flisbyab.se i sina sortiment, brukar kosta runt 130-150 kr för en 20 kiols säck, dvs 6,50-7,50 svenska pesos / kilo.....

.
                        250kg för 100kr:O
                        Är det likadant som i djuraffärerna eller?

Kommentar

• Solid
                          • August 2007
                          • 734

Ursprungligen postat av Pannecke
                          Hornbach har svart grus om du vill ha det, det köpte jag en gång. Kommer inte ihåg vad det kostade.
                          Jag har varit där och kollat men inte hittat något tidigare, fast det kanske är jag som inte letat ordentligt?

Ursprungligen postat av doppingen
                          hej mycket snabbt! jag ringde dom på månd fm hade paketet på tisd middag. kunde inte gått fortare(ja om man hämtat det själv men man hade ju en bit)
                          Tänkte beställa därifrån, men så såg jag att det grus jag ville ha inte fanns inne på lager just nu

Ursprungligen postat av Kensa

.
                          Känns som om det är för grovkorningt för mig, i alla fall det som fanns med på deras hemsida...

Kommentar

Arbetssätt...