Veta vilken pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Veta vilken pump?

    Jag undrar hur man vet vilken pump man ska köpa? Antingen ska jag köpa pump till ett 60 liters akvarium eller till ett ca 150 liters akvarium.
    Hur vet man?
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Först måste du ju veta hur stort karet är.. Sen står det ofta på kartongen hur många liter det duger till =)
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Haha, jag sa ju hur stora, antingen blir det 60 liter eller så blir det 150 liter

      Kommentar

      • dancehall
        • May 2007
        • 306

        #4
        Ok Underbart!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Den bör pumpa minst 3-4 ggr akvariets volym per timma, ska du ha fisk som gillar strömt vatten kan du minst dubbla dessa siffror.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #6
            ex. 60L har jag själv en aquael unifilter 500 och det funkar väldigt bra!
            och i ett 150L kan ett fluval 205 lr 305 ytterfilter passa bra!

            Det man ska tänka på är att filtret ska ha mycket filtermaterial! De traditionella innerfilter som sälj har en väldigt liten biologisk filterkapacitet och man får bara befolka sitt kar med ett fåtal fiskar om det ska fungera! använder men däremot ytterfilter så får man en bra biologisk rening, förutsatt att man inte rengör det varje vecka, och det klarar ganska stora fisklaster!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • dancehall
              • May 2007
              • 306

              #7
              Jaha, men jag tror nog ändå det blir ett innerfilter. Jag är inte den mest tekniska Har inte tänkt mig så mycket fiskar ändå så det ska nog gå bra.
              Har en fråga till som inte direkt handlar om det här men tar den ändå! Det är så att där jag bor (bålsta) har vi ett pH värde på 8,5 vilket är ganska mycket för högt för de flesta fiskar. Kommer de att kunna leva i det och ändå må bra eller ska man köpa speciella preparat för det här?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Det är vattenverket som buffrar upp högt ph och så ser det ut nästan överallt i landet men det är ingen fara det kommer ganska fort att sjunka! Ta reda på vilket Kh (karbonathård) värde vattnet har, det bör ligga på över 4, under det så kan man få problem med sjunkande ph!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #9
                  Ja vad bra. Tack för häjlpen. Vi ses säkert i nästa tråd

                  Kommentar

                  • Hoffa
                    • October 2002
                    • 136

                    #10
                    Min Fluval4 går att ställa in flödet på då kan man ju använda det till mindre burkar eller som jag, köra det i ett 720 liters.

                    /Jimmy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...