Få rot att sjunka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Få rot att sjunka!

    Få jätte rot att sjunka.

    Har en jätte stor rot som vägrar att sjunka. Den har legat i vatten i över en månad nu.

    Någon som har tips? Borra? Isf hur? Har hört het vatten ska vara bra, men har bara dusch. Inget badkar!
    Bifogade filer
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av TastY
    Få jätte rot att sjunka.

    Har en jätte stor rot som vägrar att sjunka. Den har legat i vatten i över en månad nu.

    Någon som har tips? Borra? Isf hur? Har hört het vatten ska vara bra, men har bara dusch. Inget badkar!
    Halloj TastY! Visst är det för jädra tjôtigt när de inte vill sjunka. Jag tycker att du helt enkelt bara skall låta den vara i karet - tids nog blir den mättad och dalar ner mot botten... Man kan iofs försöka att lägga roten i varmt vatten, vilket tycks öppna upp träporerna, eller träcellerna, så att de släpper in vatten, men när det gäller en så här stor rot är det tämligen meningslöst - du får ju hela tiden hälla på varmt vatten...
    Nä låt den ligga i karet!

    Här är en bild på min kolsvarta mangroverot som efter 6-7 veckor fortfarande flyter som en balsaträkorkfrigolit-jävel...

    Jag kommer att borra upp den baktill (där det inte syns från framsidan) och med en hammare slå in/kila in stenar som får tynga ner den. Jag har gjort detta förr mången gång och vet att det funkar!


    Edit; använd ett sånt där "brett" borr som tar upp stora hål, borra rakt in och på snedden. Hålen tar bort överflödigt, flytmässigt trä, och i vissa hål kan du sedan köra in sten som tynger ner roten.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2008, 17:09.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Fan, jag glömde bilden...
      Här;
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Okaj får prova det då. Du tar vanliga sten alltså? Räcker det? Menar med tyngden? Ska borra imorgon, körde med en batteridriven i går, gick inte träet är så jä*la hårt. Men nu har jag lånat en som har sladd som är starkare

        Tack för tipset, skiten ska ner, köpt växter nu med, och har lite orinoco scalarer på G, vill komma igång
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Naja fast sten/stenar med rostfri ståltråd så slipper du fula hål i roten...
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Galne-Gurra
            Naja fast sten/stenar med rostfri ståltråd så slipper du fula hål i roten...
            Det är ju iofs ett trick...

            Men när roten väl har mättats med vatten så lyfter man ut den en stund (precis som man måste göra för att ta bort sten fästad med ståltråd) och tar bort stenarna. Hålen man har borrat upp syns ju inte, om man nu planerat att borra lite smart, och kan tjäna som ypperliga lekgrottor för mindre ciklider - och Ancistrusar älskar dessa hål...

            Jaja - spelar roll hur man gör - grejen är att i det långa loppet (om man nu har en rot som vägrar att sjunka) så är det ju käckt att ha den i karet under tiden.

            Och TastY - det räcker antagligen med några få stenar - jag har gjort detta så många gånger förr och vet att det funkar! Det kanske räcker med en, roten ser ju ut att nästan ligga på botten redan.

            Om du inte vill borra hål i roten, så gör som GG och bind fast ett par stenar på den.

            Edit; Fan, nu när jag tittar på bilden ser det ju faktiskt ut som att du bara kan lägga en lagom sten uppepå roten. Stenen kan du ju provlyfta om några veckor och kolla om rot-satan har gett upp - inget rodd med borrning och en massa knypplande med rostfri ståltråd.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2008, 18:16.

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Inte svårt att klippa av tråden med en avbitare under vatten,men om man måste ta upp den så tror jag inte att den torkar på en minut...
              Anyway hål borrade för malar i roten är nog inte helt fel,skall titta över mina rötter vid nästa vattenbyte...
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                MaxB:

                Har för mig att Tasty, i en tidigare tråd, frågar om det är okej att "kila" fast roten mellan rutorna, ifall rutorna pallar det. Så jag tror säkert den flyter helt, men han har kilat fast den. Rätta mig gärna om jag har fel

                On topic:

                Tålamod är väl allt den här hobbyn handlar om, bara vänta

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  MaxB:

                  Har för mig att Tasty, i en tidigare tråd, frågar om det är okej att "kila" fast roten mellan rutorna, ifall rutorna pallar det. Så jag tror säkert den flyter helt, men han har kilat fast den. Rätta mig gärna om jag har fel

                  On topic:

                  Tålamod är väl allt den här hobbyn handlar om, bara vänta
                  Stämmer den sitter fast mellan rutorna. Så den vill upp, tro mig. Får väl bli att borta som fan idag, kommer inte synas iaf.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av TastY
                    Stämmer den sitter fast mellan rutorna. Så den vill upp, tro mig. Får väl bli att borta som fan idag, kommer inte synas iaf.
                    OK! Jag har lite svårt att få grepp på hur roten ligger i ditt kar... men det är väl den där enorma man ser till höger i karet, va?
                    Som jag förstår det så sitter den fastkilad mellan bak- och framrutan, eller?

                    Det är inte så att du helt sonika kan lägga en lagom tung sten uppe på roten? Det ser ju lite knasigt ut en tid men man får ju ändå ner den...

                    De gånger jag har borrat i rötterna, har jag liksom perforerat roten med ganska många hål, rätt in, på baksidan där hålen inte kommer att synas. Sedan har jag även satt borret (och nu snackar vi om ett sånt här bredbladigt borr som gör rejäla hål - det har säkert något tjusigt namn... men, borret är platt med en spetsig "pigg" längst fram, för att leda borret rätt) på snedden och gjort fåror, eller djupa diken i träet. Har man en rot av din kaliber så kan det ju bli riktigt bra tunnelsystem av borrhålen och fårorna. Tanken är ju att man vill bli av med en massa trä som tar tid på sig att bli vattenmättat. I de fåror och hål som bildas kan man slå, eller kila in stenar. Dessa slår man ju inte helt in i roten, utan bara såpass att de fastnar. Stenarna kan ofta ta lite plats i karet - men de skall ju bort senare.

                    Din rot ser ganska massiv ut och går nog att borra ganska mycket i. Om du kollar på min där i badkaret, så är den ganska avlång och har egentligen inte så mycket trä att joxa med, men jag skall borra ett par, tre långa hål från botten av roten och rakt upp i den, för att på så sätt "holka" ur den. I vinkel till de långa borrhålen kan man ju också borra några hål rakt bakifrån, så kan småfisk gå in i gångarna - t.ex. Ancistrus eller småciklider.

                    Min rot flyter totalt, den nästan ligger ovanpå ytan - men du ser att det räcker med endast en (ganska stor) sten för att tynga ner den.

                    Som jag ser det finns det inte så många fler trix att ta till än att; Låta den flyta i karet - lägga en sten som tyngd uppe på - borra ur roten, och eventuellt knô dit ett par stenar som tyngd - binda fast stenar vid roten om man inte vill eller kan borra i den.

                    Lycka till nu TastY - vilken metod du än använder så löser det sig!

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #11
                      Har borrat en del nu. Så flytkraften har väl minskat men det går inte att borra bort den. Får köpa fiskelina och linda fast en sten, eller rostfri ståltråd.

                      Är du säker på att det är mangrove du har Max? För jag har några andra rötter som ska vara mangrove, de flöt inte över huvudtaget. Stanna på botten direkt.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av TastY
                        Har borrat en del nu. Så flytkraften har väl minskat men det går inte att borra bort den. Får köpa fiskelina och linda fast en sten, eller rostfri ståltråd.

                        Är du säker på att det är mangrove du har Max? För jag har några andra rötter som ska vara mangrove, de flöt inte över huvudtaget. Stanna på botten direkt.
                        Ok, du får väl prova lite olika metoder... Det brukar oftast inte räcka med att man bara borrar - utan man får pilla dit - eller binda fast något tungt, typ sten...

                        Jag köpte min rot på Åleds - och Arnold berättade att de rötter, ofta röd-brunaktiga, som vi allmänt tar för "Mangrove" inte är det utan istället teak, oftast från asien...
                        Vi var inne på lagret och Arnold pekade på en stor svart jäkel (min rot) och sa; där har du en äkta mangroverot.

                        Så... tja, jag vet inte... men jag köpte den iallafall - om det är Mangrove eller inte, spelar inte så stor roll för min del, den är snygg och skall sjunka snart...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Det finns tydligen tre former av Mangrove; Röd, Svart och Vit. Det är säkert den svarta varianten jag har. Med tanke på att mangroveträsken försvinner mer och mer, blir även mangroven i sig sällsynt. Jag kan tänka mig att det är därför andra, billigare träslag säljs som "mangrove"...

                          Här är en av många sidor på nätet;

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            Man lär dig något nytt varje dag . Hmm vågar man använda ståltråd? Fiskelina känns säkrare rent föroreningsmässigt. Men den går ju också lättare sönder. Så frågan är vad man ska välja.

                            Någon som kan något om det här?
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            Arbetssätt...