Rötter från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T.Gunnarsson
    • October 2008
    • 30

    Rötter från naturen

    Om man hittar nån snygg rot i naturen kan man då ha den i akvariet.. Kanske behövs kokas o så först antar jag isåfall.. Nån som vet säkert ??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Pratar man om rötter och inte små kvistar så bör man välja trärötter som legat oerhört länge i sjöar och/eller torvmossar.
    Man skall alltid undvika rötter från barrträd
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • T.Gunnarsson
      • October 2008
      • 30

      #3
      Men om man hittar en fin rot i en skog räker det inte då att koka roten innan man lägger i den ???

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av T.Gunnarsson
        Men om man hittar en fin rot i en skog räker det inte då att koka roten innan man lägger i den ???
        Om roten garanterat inte är från ett barrträd och roten är hård rätt igenom (inga murkna delar) så funkar det ofta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Man skall alltid undvika rötter från barrträd
          Men om det är ett rot ifrån ett barrträd som man hittar i en gammal torvmosse då är det farligt?
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Men om det är ett rot ifrån ett barrträd som man hittar i en gammal torvmosse då är det farligt?

            då har antaglien alla ämnen lakats ur under den långa tiden som den legat där... o jag säger antagligen då jag inte vill vara ansvarig för några fiskars död...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              hehe såg att samma sak ställdes exakt 1 minut innan denna tråden startades! många som letar rötter tydligen!

              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                då har antaglien alla ämnen lakats ur under den långa tiden som den legat där... o jag säger antagligen då jag inte vill vara ansvarig för några fiskars död...
                Nästan alla mina rötter här hemma är ifrån en torvmosse och dem ligger i samtliga kar och det är nog en och en annan rot ifrån ett barrträd.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Nästan alla mina rötter här hemma är ifrån en torvmosse och dem ligger i samtliga kar och det är nog en och en annan rot ifrån ett barrträd.
                  Sannolikt (vet ej) är det väl som så att terpentinet i barrträden har lakats ur om träet har legat några 100.000 år i en torvmosse
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • morrhoppa
                    • October 2006
                    • 755

                    #10
                    Jag har bara grenar från naturen i mina akvarium. Det fungerar bra, har inte kokat dem. Två stycken av okänd art, en ekgren och en från en lönn har jag för mig.

                    Var noga med att det inte är barrträd bara.
                    Man blir inte vuxen bara äldre!

                    Kommentar

                    • dancehall
                      • May 2007
                      • 306

                      #11
                      Kan någon förklara exakt vad en torvmosse är?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12


                        Rötter i svenska torvmossar har i typiska fall legat i blöt i 2000 - 8000 år; nere på kontinenten finns material betydligt äldre än istiden, men i sverige sopade inlandsisen nästan helt rent.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Jag är inte säker men har för mig att jag hört att man kan använda färska avbarkade al rötter som torkats och sedan kokas i lut och sedan blöt lagts i karet Kjell F Azur ???
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Ekgrenar är nog bra! Jag förstår att folk söker rötter med tanke på butikernas hutlösa priser! Barrträ är mjukt. Jag har kört urlakad drivved av furu, vilket är ofarlligt, men det är ett mjukt träslag och blir lätt ett problem i karet efter något år. = För mycket biologisk aktivitet vilket tycks trigga alger.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • patrick
                              • November 2003
                              • 178

                              #15
                              nej de e bara att ta på sig dykarutrustningen och ge sig ut i närmaste sjö :P j*vlar vilka rötter man kan hitta! så stora man vill ha. Och de bästa är att dom e helt gratis
                              Patrick

                              Kommentar

                              Arbetssätt...