Bottenmaterial i vattendelen i ett akvaterrarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemael
    • October 2008
    • 4

    Bottenmaterial i vattendelen i ett akvaterrarium!

    Jag har spanat runt lite efter olika typer av bottenmaterial av den utbytbara typen som inte ruinerar mig, eftersom sköldpaddor grisar ner något förskräckligt! Vilket tycker ni är bäst? Torv, vattenväxtjord (finns den som ogödslad?) eller torkade löv. Ska man koka torven? Sjunker den då? Jemael
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Varför utbytbart? Det är väl enklare att bara slamsuga upp grumset på botten än att byta allt?

    Själv kör jag just nu utan bottensubstrat till min sköldpadda, funkar bra men ser ju lite trist ut.

    Annars har jag engelsk sjösten av den minsta sorten, funkar också bra, hon gillar att krafsa runt i det och det ser trevligt ut. Dessutom virvlar det inte runt när hon gräver i det, som jag föreställer mig att tex jord kan göra. Nackdelen är att hon också gillar att äta lite grus, det är därför jag har så smått, för att det säkert ska kunna komma ut i andra änden.

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Vad har du för sköldpaddsart?
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      • Jemael
        • October 2008
        • 4

        #4
        Jag har en gulbukad och snart en reeves. Med jämna mellanrum har jag drabbas av algblommning (slemmig grön massa). Detta kan ske 1 eller 4 eller..... dygn efter vattenbyte. Om jag inte kokat sanden efter att detta har hänt, kan jag vara garanterad att detta händer igen inom ca 4 dagar. Desinfekterat akvaterrariet efter alla regler, dock har det varit bättre på sistone efter terrariebytet och att jag köpt ett externt filter. Men nu kommer vintern, med stormsteg, då vattnet fryser och jag oroar mig att detta händer igen. Därför vill jag ha utbytbart bottenmaterial då det är jobbigt att koka materialet under vattenbrist. Jemael

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #5
          Det låter som att något är fel. Det är inte bra att desinfektera akvariet eftersom man tar bort alla nyttiga nedbrytningsbakterier.
          Eftersom båda arterna är vattensköldpaddor så antar jag att du har ett akvarium med landdel. Är vattendelen för liten så att det är svårt att få biologisk balans, lätt att få övergödning? En separat odling av vattenväxter är bra för att kunna ha ständig tillgång på vattenväxter i akvariet, de minskar övergödningen.
          Du kan få tips på biologiskt filter, landdelar, vattenväxter mm här:
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ett rejält ytterfilter med bra filtermaterial så behöver du inte ins slamsuga.
            Om du kollar på rek. akvarievolym för ett ytterfilter och sen tar du och dividerar det med 2 eller helst 4, dvs ett filter avsätt för 800l blir bra för ett padd kar på 200l.
            Då kan du utan problem mata paddorna i karet utan att ens behöva slamsuga.
            Filterrengöring kanske 2ggr/år.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Jemael
              • October 2008
              • 4

              #7
              Jag har ett bra ytterfilter. Då detta cenario tillhörde tidigare år under vintertid, garderar jag mig. Därför undrar jag, vilket av dessa bottenmaterial är bäst?

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Du får ursäkta mig, men vad har bottenmaterial med ev. fruset vatten att göra?
                Och är det vattnet hos paddorna som fryser? har du dom ute året om? eller är det ditt kranvatten som fryser?
                Hur som känns ju bottensubstrat rätt långt ifrån vatten problematiken
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Jemael
                  • October 2008
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Du får ursäkta mig, men vad har bottenmaterial med ev. fruset vatten att göra?
                  Och är det vattnet hos paddorna som fryser? har du dom ute året om? eller är det ditt kranvatten som fryser?
                  Hur som känns ju bottensubstrat rätt långt ifrån vatten problematiken
                  När mitt vatten fryser har jag inget vatten. Då ska jag manuellt kånka vatten hit, uppför berget. Självklart byter jag vattnet i akvaterrariet, men om jag kan minimera mängden vatten som ska bäras, bör jag inte behöva skölja av bottenmaterialet. Utan helt enkelt byta ut det. Försöker hitta genvägar, vintertid, eftersom jag vill att mina sköldpaddor ska ha det bra.

                  Kommentar

                  • TheRoblin
                    • July 2007
                    • 310

                    #10
                    Brainstormar!! Har endast fiskar, men undrar om bottenfilter är en bra ide´tillsammmans med ett grovt bottenmtrl i detta fall?? Kanske koppla ett ytterfilter till detta då bottenfiltret endast är ett insug (utan filtermtrl?)??.............

                    Kommentar

                    Arbetssätt...