Svart Rådasand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Svart Rådasand!

    Hej,

    Jag inredde mitt akvarium med Svartråda sand 0,2-1,5 mm.


    Sen har jag läst lite på internet att sanden kan vara giftig.

    Men på pwss hemsida står det ju att det ska vara Akvariesand, då tycker man väl att dom ska veta att det inte innehåller några gifter eller?

    Hittar inte den sanden på Rådasands hemsida heller.

    Tacksam för svar.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Ett hett tips. Ring till Rådasand AB och fråga så får du själv skaffa dig en uppfattning. Jag vet vad jag tycker om aluminiumsilikatet.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
      Ett hett tips. Ring till Rådasand AB och fråga så får du själv skaffa dig en uppfattning. Jag vet vad jag tycker om aluminiumsilikatet.
      Det var aluminiumsilikatet jag inte var säker på att den innehåller, Vet du att just den sanden innehåller det?

      Får väl ringa och kolla med dom, Men jag tycker att det är konstigt att dom säljer sand som innehåller aluminiumsilikat. Jag har inte märkt att fiskarna mår dåligt av sanden.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Xzion
        • June 2007
        • 237

        #4
        kör med aluminiumsilikat, fungerar perfekt, inte ett enda dödsfall sen start
        One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
        Nine, ten, never sleep again.


        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Xzion
          kör med aluminiumsilikat, fungerar perfekt, inte ett enda dödsfall sen start
          Jag hade det i ett annat akvarium och inga dödsfall då heller. då gick det ändå fina L-malar, corydoras m.m i det akvariet. inga dödsfall under det året jag hade det akvariet igång.

          jag ger det nog ett försök till.
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Finns massor av trådar om det här ämnet, använd sökfunktionen!

            De arter som inte klarar aluminiumsilikat är främst malawiciklider och äppelsnäckor.

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jag tyckte det var svårt att få växterna att trivas och frodas lika bra som de gjort i Biltemas blästersand. När jag sedan jämförde corysarna som bodde i det akvariet med de andra som bodde i blästersandsburken så var deras skäggtömmar betydligt mer förstörda/avskavda än i blästersandsburken där de inte påverkades alls. När corysarna till sist fick flytta över i blästersandsakvariet så växte de mycket bättre och skäggtömmarna växte ut igen efter ett par månader. För mig var det bevis nog för att det inte var det ultimata för fiskarna.

              Många av fiskarna kom inte heller till sin fulla rätt när det gällde färgprakt i det svarta aluminiumsilikatakvariet. Visst är det snyggt men jag skulle aldrig skaffa det igen. Svart diabas har jag också haft och det har funkat mycket bättre för fiskarna. Problemet är bara att sanden varit så "lätt" att det varit svårt att plantera växter ordentligt.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Lenmar
                Jag tyckte det var svårt att få växterna att trivas och frodas lika bra som de gjort i Biltemas blästersand. När jag sedan jämförde corysarna som bodde i det akvariet med de andra som bodde i blästersandsburken så var deras skäggtömmar betydligt mer förstörda/avskavda än i blästersandsburken där de inte påverkades alls. När corysarna till sist fick flytta över i blästersandsakvariet så växte de mycket bättre och skäggtömmarna växte ut igen efter ett par månader. För mig var det bevis nog för att det inte var det ultimata för fiskarna.

                Många av fiskarna kom inte heller till sin fulla rätt när det gällde färgprakt i det svarta aluminiumsilikatakvariet. Visst är det snyggt men jag skulle aldrig skaffa det igen. Svart diabas har jag också haft och det har funkat mycket bättre för fiskarna. Problemet är bara att sanden varit så "lätt" att det varit svårt att plantera växter ordentligt.

                va ?

                tolkar jag ditt inlägg som att svart diabas skulle vara lätt ?

                eller menar du blästersanden ?

                hos mig väger den svarta diabasen klart mycket mer än blästersanden.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av Whistler84
                  Finns massor av trådar om det här ämnet, använd sökfunktionen!

                  De arter som inte klarar aluminiumsilikat är främst malawiciklider och äppelsnäckor.

                  hehe, skumt innehåller nu min sand aluminiumsilikat, så har jag bara malawiciklider i det akvariet och ingen ser ut att må dåligt.

                  Äppelsnäckor har jag i ett akvarium i lokalen med samma grus, inga dödsfall där heller...

                  Då kanske det betyder att sanden inte innehåller aluminiumsilikat?

                  Har sökt men jag hittar bara trådar om vad andra tycker om sanden ingen fakta direkt...
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Ursprungligen postat av smegga
                    Har sökt men jag hittar bara trådar om vad andra tycker om sanden ingen fakta direkt...
                    Det är fakta. Jag har ringt dem och de har svarade "nej, det går inte ha i akvarium".. Sen är det upp till var och en att göra sitt eget val.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • jesper_b
                      • June 2006
                      • 1201

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                      Det är fakta. Jag har ringt dem och de har svarade "nej, det går inte ha i akvarium".. Sen är det upp till var och en att göra sitt eget val.
                      Okej, Men uppenbarligen går det ju, Vet många som har det i akvarium och aldrig haft ett dödsfall.

                      Men jag ska väl ringa dom nån dag och kolla.

                      Tycker det är konstigt att djuraffärer säljer sanden, man tycker ju att det är en skyldighet att ha koll på vad man säljer?!
                      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                      Mina Malar:
                      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                      Kommentar

                      • Robin_Hedstrom
                        • January 2005
                        • 1818

                        #12
                        Därför har Akvarielagret slutat sälja den.. de kan inte garantera att sanden är OK.
                        /Robin Hedström
                        http://www.robinhedstrom.se/

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                          Därför har Akvarielagret slutat sälja den.. de kan inte garantera att sanden är OK.
                          Okej, jag bor ju inte i sthlm så där är jag aldrig, men några säljer det i närheten av mig. ska kolla lite med dom med...

                          Vad gör aluminiumsilkatet med fiskarna? Eftersom några säger att bara vissa fiskgrupper är känsliga
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • jesper_b
                            • June 2006
                            • 1201

                            #14
                            Då kommer det en ny fråga i samma tråd.

                            Finns det någon svart sand som inte innehåller alluminiumsilkat??
                            Som man kan använda till 100%
                            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                            Mina Malar:
                            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                            Kommentar

                            • mikey13
                              • October 2007
                              • 465

                              #15
                              Jag kör med denna i mitt ena akvarium: http://www.zoosajten.se/ShowProduct....D=1364&cat=343
                              växterna växer bra och fiskarna trivs kanonbra.
                              vet inte om den innehåller aluminiumsilikat och det står inget på förpackningen heller.
                              __________________________________________
                              Mitt 720L projekt
                              375L Inbyggt i väggen-projekt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...