Modellbyggsats i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urkas
    • September 2008
    • 1

    Modellbyggsats i akvariet?

    Hallå! Är hyfsat nybörjare på det här med akvarium och även helt nybörjare på det här forumet!

    Hade i alla fall en fråga om att ha en gammal modellbyggsats i ett akvarium, alltså typ ett gammal "krashat" modellflygplan. Hur funkar det med plasten, färgen som man oftast, lim och möjligtvis dekaler för dom små firrarna? Planet är i och för sig inte direkt målet speciell mycket på, bara lite små "smutsfläckar" här o var.

    Så nån som har koll? Vore grymt tacksam för svar då jag håller på att fixa med det just nu! Och vad exakt för plan det ska bli får ni möjligtvis se om jag nu kan ha det i plurret över huvud taget. Men roligt är det i alla fall!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu har jag ingen superkoll, men ett modellbygge är något som jag inte skulle stoppa i ett akvarium då både plast, lim, dekaler och färg kan avge oönskade rester som kanske tar död på karets invånare.
    Annars är det en kul idé, men för säkerhets skull så låt det stanna där.
    Välkommen hit förresten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Jo det är som ansjo säger bättre och lämna modell planet utan för karet, plasterna inne håller mjukgörare som kan vara/är giftiga skadliga för vatten organismer. Limmet kan inne hålla rester av aceton eller andra lösningsmedel lika så fägen som även kaninnehålla rester av lacknafta eller andra petrolium pordukter.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Merckx
        • August 2008
        • 8

        #4
        Hej, Har haft en modell i mitt akvarium i ca 2år. Märkte då ej någon förändring på vattenkvalitet ej heller på fiskarnas beteende. Märk väl att modellen jag byggt hade jag försökt att anpassa just för detta ändamål.
        Valde ett fabrikat med milövänlig plast. Målade den både in och utvändigt med vattenbaserad färg och klarlack, limmade med vattenbaserat lim, sist av allt lade jag en miljövänlig, vattenbaserad men vattentålig klarlack över modellen för att förhindra att dekalerna "släppte något otrevligt".
        Som sagt det var ju ett par år sedan och jag kanske bara hade tur att det föll väl ut? Men det var min erfarenhet av detta och hoppas att de kan vara till någon hjälp?

        Mvh/ M

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Jag hade som barn en sjörövare båt i ett kar har jag för mig modell XXXL med stora legogubbar och allt,men den var nog inte limmad den var nog formpressad till en båt,så satsa på det istället så kan du välja tema också..Hi Hi
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...