Vad är faxe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Vad är faxe?

    Hej,

    jag undrar vad innehåller faxe sten? Har precis startat upp ett malawi kar och köpte då faxe sten, när jag kollar på det närmare ser det ut som det innehåller gamla delar från fiskar m.m....

    Nån som sett nåt liknande annars får jag fixa en bild på hur det ser ut...
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    Rätta mig om jag har fel, men faxe är väl en slags kalksten som höjer hårdheten i vattnet.
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Jenny054
      Rätta mig om jag har fel, men faxe är väl en slags kalksten som höjer hårdheten i vattnet.
      jo det är en kalksten, men just Faxe kalkstenen jag har ser ut som att det är fossiler i stenen. eller gamla koraler eller liknande.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Faxe kalkbrott ligger i östra Danmark och är en 90 meter djup avlagring från ett tropiskt korallrev från Kritatiden. Så hade du inte sett några fossiler så hade det inte varit Faxekalk!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Mineral kännaren Mumin, jag är mycket impad av dig =)
          Enda Faxen jag känner till är bryggeriet =)
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Tackar!
            Faxebrygd är inte heller dumt, krita kan ju bli lite dammigt i halsen.....
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Jo vars, var och en har vi våra special områden du kan var stenar kommer i från och hur de ser ut och jag bryggerierna och deras sortiment . Har du Mumin koll på vilka mineral/stenar som är direkt olämpliga och ha i akvarium förutom alun shiffer och rostklumpar =)
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Tja, jag skulle inte ha vare sig talk eller arsenikkis i mina akvarier.......
                Talken ( som faktiskt är ett mineral) löser upp sig och arsenikkisen kan läcka.
                Nu är den geologi som jag studerat inte särskilt inriktad på akvatisk användning, men de flesta stenar som du hittar på "vanliga" platser i naturen borde gå att använda. Jag skulle akta mig för slagghögar runt gamla gruvhål och stenar som innehåller mineraler eller mineralkorn med mycket kraftiga färger. Lite spontant så där.
                Man kan pröva att repa stenen eller mineralet med en kniv eller spik. Går det att göra mer än minimala spår skulle jag inte använda den. Undantaget kalk förstås.
                Det är inte helt lätt ämne det här.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Jerry_ciklid
                  • January 2008
                  • 476

                  #9
                  Har själv faxekalk i mitt malawikar och det är riktigt snyggt om man kombinerar med kolsten och blå lysrör typ powerglo och liknande. Men det är ett rent h_____e att rengöra men man tjänar på att göra det noggrant, jag hade lite för bråttom och det såg ut som mjölk. Nu, 6 dagar senare ser jag genom karet, det är visserligen 1 meter djupt men ändå.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mick13
                    Jo vars, var och en har vi våra special områden du kan var stenar kommer i från och hur de ser ut och jag bryggerierna och deras sortiment . Har du Mumin koll på vilka mineral/stenar som är direkt olämpliga och ha i akvarium förutom alun shiffer och rostklumpar =)
                    Hmm...andra metallhaltiga stenar och orsten lär inte vara några höjdare att ha i akvarium.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      Fast olivin gillar alla akvarier...........muhahahaha
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Hmm har själv i bitar med svavelkis (kattguld) i mitt räkkar repade inte på dom men det finns här i trakterna i gruset och kom med i karet me gruset jag hämtade på vår badstrand. kan det vara skadligt???
                        Jag försökte dra i gång en tråd med aija baija stenar till karet men fick inga svar då =(
                        Jo jag har hållit mig till repningstestet när jag plockat stenar till mina kar men jag är för okunnig om stenar för att kunna säga vad jag plockat och sedan har dom legat i för kort tid för att kunna säga vad dom har för effekt på fiskarna eller räkorna.
                        Senast redigerad av Mick13; 21 September 2008, 22:52.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Nej, just svavelkis tror jag inte ska vara någon fara med, det är rätt inert, om jag minns rätt, och det är därför det är blankt, det har inte oxiderat.
                          Pröva en mineralbok på biblioteket, är de för avancerade på vuxenavd. så finns det bra på faktaböcker på barnavd.!!
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Tack för tipset jag får börja på barn avdelningen för att få lite grunder har jag en känsla av... Är iofs gammal naturare men kemin var inte mitt favorit ämne och den är grunden för geologin så det blir nog till att kiak lite i kemiboken i gen =)
                            Det var skönt och höra att jag salpp börja och leta upp allt kattguld ur karet för den blänker fint bland det övriga gruset =)
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jens A.
                              Hmm...andra metallhaltiga stenar och orsten lär inte vara några höjdare att ha i akvarium.
                              Nä kanppast med tanken på lukten från stenen
                              Men vad jag vet så har jag inga i karet men luktat har det gjort men av andra orsaker
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...