Färgar redmoor rötter vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Färgar redmoor rötter vattnet?

    Jag vet ju att rötter färgar vattnet mer eller mindre.

    Hur är det med redmoor rötter, brukar dessa färga vattnet och hur mycket i så fall?
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    de färgar ganska mycket i början men efter några vattenbyten så har de slutat färga!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      de färgar ganska mycket i början men efter några vattenbyten så har de slutat färga!
      Jag kommer antagligen köra lowtech, dvs inga vattenbyten...

      Gör jag bäst i att köpa rötterna någon/några veckor i förväg och låta dom färga av sig (och sjunka) i hink/badkar innan de hamnar i karet då?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Om du inte vill ha brunt vatten så Det är ju absolut inte dåligt iaf!

        MVH Johan

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Om du inte vill ha brunt vatten så Det är ju absolut inte dåligt iaf!

          MVH Johan
          Nej, jag vet att det inte är dåligt

          Men jag vill helst ha klart icke-tevatten i det karet,
          tevatten har jag sen tidigare

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Fast tänker du aldrig byta vatten så kommer det i allafall se ut som ett gammalt urinprov till slut
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Fast tänker du aldrig byta vatten så kommer det i allafall se ut som ett gammalt urinprov till slut
              Någon gång blir det ju vattenyte, men inte ofta (Om det funkar som det ska så kommer det gå i alla fall några månader emellan varje Vb).

              Kommentar

              • mikey13
                • October 2007
                • 465

                #8
                Jag köpte 2 st redmoor-rötter som jag sköljde av i så varmt vatten som det bara gick att få i duschen och mina rötter har nästan inte färgat alls.
                det tog dock över en vecka att få dom att sjunka fick lägga i dom och lägga stenar på dom...
                __________________________________________
                Mitt 720L projekt
                375L Inbyggt i väggen-projekt

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Det låter ju bra, om de dessutom får färga av sig någon vecka innan de åker i karet så kanske det inte blir alltför Te-likt

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #10
                    Ursprungligen postat av Solid
                    Någon gång blir det ju vattenyte, men inte ofta (Om det funkar som det ska så kommer det gå i alla fall några månader emellan varje Vb).
                    jag önskar att du tänker igenom förhållandena i ett akvarium innan du bestämmer för dig att göra vattenbyten så sällan. antar att du kommer mata invånarna i karet och allt avfall som tex matrester, döda växtdelar, avföring kommer om du har fungerande filtrering att brytas ner till nitrat och detta kommer hela tiden lagras och tillslut har det ansamlats så mycket nitrat att fiskar/räkor mår dåligt och dör eller blir sjuka, byter man då vatten i detta läge så kommer fiskarna få en chock när vattenvärdena förändras i en hast! därför tycker jag att du åtminstone bör byta vatten 1 gång i månaden! räkor är väldigt känsliga för nitrat, om du tänkt ha det?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      jag önskar att du tänker igenom förhållandena i ett akvarium innan du bestämmer för dig att göra vattenbyten så sällan. antar att du kommer mata invånarna i karet och allt avfall som tex matrester, döda växtdelar, avföring kommer om du har fungerande filtrering att brytas ner till nitrat och detta kommer hela tiden lagras och tillslut har det ansamlats så mycket nitrat att fiskar/räkor mår dåligt och dör eller blir sjuka, byter man då vatten i detta läge så kommer fiskarna få en chock när vattenvärdena förändras i en hast! därför tycker jag att du åtminstone bör byta vatten 1 gång i månaden! räkor är väldigt känsliga för nitrat, om du tänkt ha det?
                      Som sagt kommer vattenbytena regleras efter hur karet funkar, behöver jag byta vatten oftare så kommer jag göra det.

                      Jag har läst på endel om lowtech, finns väldigt många olika varianter, och har hittat den variant jag vill köra på. Just nu har jag ett lowtech på 10L med en massa körsbärsräkor och en del Posthorn i som har varit i gång en månad, hittills funkar det toppen (inga vattenbyten eller filtrering). Meningen är ju att nitraten ska bli näring åt växterna, vad jag hört är det vanligare med näringsbrist i lowtech än att det skulle bli för mycket näring.

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Någon mer med egna erfarenheter av Redmoor-färgning?

                        Det blir sannolikt 3 st i 375L för min del.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...